w.s. Janssen, Schoori De V-l Ianceerbanen in Bergen J.H. Schuurman, Heiloo _7 -r» Halverwege de jaren dertig reeds waren de Duitsers bezig met de ontwikkeling van een vliegende bom. Het grootste probleem was een geschikte motor te ontwerpen. In de loop der jaren kregen de Duitsers dit probleem onder de knie en in 1942 verliet het ontwerp de tekentafels en werden de eerste proefmodellen van het 'Vergeltungswaffe' gebouwd. In mei 1943 kwam de produktie op gang en op 28 juni 1943 begon de Luftwaffe aan de noordwestkust van Frankrijk met de aanleg van betonnen Ianceerbanen voor haar nieuwe wapen. Deze aanleg ontging de geallieerden niet en vanaf december 1943 ondernamen zij aanvallen op de in aanbouw zijnde ianceerbanen en de fabrieken waar de V-1 gemaakt werd. Dit leidde ertoe dat voorgenomen lanceringen enkele keren uitgesteld werden. Op 13 juni 1944, een week na de invasie, werden 55 V-1's op Londen gelanceerd. Op 22 juli 1944 ging de 5.000ste V-1 de lucht in. Door de opmars van de geallieerden gingen er steeds meer Ianceerbanen verloren. Als gevolg daarvan stopte in september het lanceren vanaf Frans en Belgisch grondgebied. Exacte copie van de tekening die door de verzetsgroep 'Albrecht' ge maakt werd. Deze verzetsgroep pro beerde allerlei gegevens betreffende de Duitsers naar Engeland door te geven. Vee! van het materiaal is bewaard gebleven en bevindt zich in diverse archieven. De eerste banen in Nederland Na september 1944 legden de Duitsers Ianceerbanen aan in Nederland en begonnen doelen in België aan te val len. Op 31 januari 1945 kwam de lei ding over de inzet van de V-1 (en van de V-2) in handen van de SS-Ober- gruppenführer Kammler. Hij liet op 5 februari 1945 het volgende bevel uit gaan: "Vorsorgliche Auswahl von V-1 Stellun- gen für den Verschuss von Reichweiten- zellen (auf 370 km) auf dem Gross- Raum London. Beginn des Einsatzes auf London etwa 20.03.45. Für diesen Ein- satz sind möglichts Stellungen mit gerin ger Höhenlage aus zu wahlen. Zu beachten, dass diese Gerate nicht mit Rückenwind verschossen werden dürfen. Ich habe Oberst Wolf heute beauftragt, sofort Stellungserkundigung und Ausbau auf Zielraum 0101, Entfer- nung 350-370 km als Untemehmen Holland V-1 zu beginnen. Der Einsatz ist im Raume Schoori, Bergen, Amsterdam, Gorichem, Südgren- ze Maas, Nordwestgrenze Küste beab- sichtigt mit Hauptziel London. Der Deckname 'Pappdeckel' bezieht sich auf die Erkundigung und Vorbereitung des EL 185^5 VATFRTVVÉR BERÉFTi bttttlBtl PARtlAS/R PARK y \J. S. V, ORDER OF 2 MARCH FASTfRti PART BEURWEG FlLiST EVACUflTED WITHUI IR NOURS PRESUMNBl Y FOR COrtSTRUcrton OF L AU FC NIK 6 - S/FES MUL PHIL IS T'Jft MOST V/E STERF! PART OF THE AIR-FIELD 5-5-L5 Porn-r, wheRE io tps. are wpjnons un. 0f7? conMAM) OF 5 COtiTRACTORS PF. IDJ.Si - 511}50 SCALE t 50. OOO F) WEST ALK.M/WF EDITIOI1 T1Q 5 I 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1994 | | pagina 18