w.s. Janssen, Schoori De V-l Ianceerbanen in Bergen
J.H. Schuurman, Heiloo _7 -r»
Halverwege de jaren dertig reeds waren de Duitsers bezig met de ontwikkeling van een vliegende bom. Het grootste
probleem was een geschikte motor te ontwerpen. In de loop der jaren kregen de Duitsers dit probleem onder de knie
en in 1942 verliet het ontwerp de tekentafels en werden de eerste proefmodellen van het 'Vergeltungswaffe'
gebouwd. In mei 1943 kwam de produktie op gang en op 28 juni 1943 begon de Luftwaffe aan de noordwestkust
van Frankrijk met de aanleg van betonnen Ianceerbanen voor haar nieuwe wapen. Deze aanleg ontging de geallieerden
niet en vanaf december 1943 ondernamen zij aanvallen op de in aanbouw zijnde ianceerbanen en de fabrieken waar de
V-1 gemaakt werd. Dit leidde ertoe dat voorgenomen lanceringen enkele keren uitgesteld werden. Op 13 juni 1944,
een week na de invasie, werden 55 V-1's op Londen gelanceerd. Op 22 juli 1944 ging de 5.000ste V-1 de lucht in.
Door de opmars van de geallieerden gingen er steeds meer Ianceerbanen verloren. Als gevolg daarvan stopte in
september het lanceren vanaf Frans en Belgisch grondgebied.
Exacte copie van de tekening die
door de verzetsgroep 'Albrecht' ge
maakt werd. Deze verzetsgroep pro
beerde allerlei gegevens betreffende de
Duitsers naar Engeland door te geven.
Vee! van het materiaal is bewaard
gebleven en bevindt zich in diverse
archieven.
De eerste banen in Nederland
Na september 1944 legden de Duitsers
Ianceerbanen aan in Nederland en
begonnen doelen in België aan te val
len. Op 31 januari 1945 kwam de lei
ding over de inzet van de V-1 (en van
de V-2) in handen van de SS-Ober-
gruppenführer Kammler. Hij liet op 5
februari 1945 het volgende bevel uit
gaan:
"Vorsorgliche Auswahl von V-1 Stellun-
gen für den Verschuss von Reichweiten-
zellen (auf 370 km) auf dem Gross-
Raum London. Beginn des Einsatzes auf
London etwa 20.03.45. Für diesen Ein-
satz sind möglichts Stellungen mit gerin
ger Höhenlage aus zu wahlen.
Zu beachten, dass diese Gerate nicht
mit Rückenwind verschossen werden
dürfen. Ich habe Oberst Wolf heute
beauftragt, sofort Stellungserkundigung
und Ausbau auf Zielraum 0101, Entfer-
nung 350-370 km als Untemehmen
Holland V-1 zu beginnen.
Der Einsatz ist im Raume Schoori,
Bergen, Amsterdam, Gorichem, Südgren-
ze Maas, Nordwestgrenze Küste beab-
sichtigt mit Hauptziel London. Der
Deckname 'Pappdeckel' bezieht sich auf
die Erkundigung und Vorbereitung des
EL 185^5
VATFRTVVÉR BERÉFTi bttttlBtl
PARtlAS/R
PARK
y
\J. S. V,
ORDER OF 2 MARCH
FASTfRti PART BEURWEG FlLiST
EVACUflTED WITHUI IR NOURS
PRESUMNBl Y FOR COrtSTRUcrton OF
L AU FC NIK 6 - S/FES
MUL PHIL IS T'Jft
MOST V/E STERF! PART
OF THE AIR-FIELD
5-5-L5
Porn-r, wheRE io
tps. are wpjnons un.
0f7? conMAM) OF 5
COtiTRACTORS
PF. IDJ.Si - 511}50
SCALE t 50. OOO
F) WEST ALK.M/WF
EDITIOI1 T1Q 5
I 16