Stadsuitbreidingen
Linksboven: Zo zag het liuis
aan de Kanisstraat er uit
vóór de restauratie: totaal
verwaarloosd met een dwars
door alles heen gebroken
garagedeur.
Rechtsboven: Hetzelfde
huis in de oude toestand
hersteld, met inbegrip van
de fraaie luifel. Het is nu
verdeeld in woonhuizen,
vandaar de dakkapellen die
er eigenlijk niet bij passen.
Midden links: 'Twee
mannen draaien aan een
kaapstander en langzaam
schoofde toren van de oude
op de nieuwe fundamenten'
schreef de Alkmaarsche
Courant van 30 juli 1924.
Onder leiding van de heer
Margadant wordt de
Accijnstoren, die het
verkeer in de weg stond, heel
voorzichtig over een afstand
van 4'h meter verschoven.
Midden rechts: De straten
waren afgezet en er was een
enorme belangstelling.
Wethouder Ringers hield
een toespraak. De eigenlijke
operatie duurde slechts drie
kwartier.
verrezen de kaasfabrieken van Eijssen en de
Karperton. De laatste moest wijken voor een
parkeergarage, gebouwd op de plaats waar vroeger
aan de Dijk de stalhouderijen 'paard aan paard'
stonden.
Alkmaars veste werd te benauwd. De Alkmaarders
groeiden in tal en last. In de achttiende eeuw waren
het nog geen 8.000, in het middpn van de
negentiende eeuw werd de 10.000 overschreden. In
1900 waren er ruim 18.000 Alkmaarders en in 1940
zelfs 33.000 en nog wat. Na de oorlog steeg het
aantal heel snel tot de ruim 87.000 van nu en men
verwacht in 't jaar 2000 een inwonersaantal van
ongeveer 95.000. De huizenbouw buiten de wallen
ging in 't begin echt 'te hooi en te gras'. De beter
gesitueerden bouwden hun indrukwekkende villa's
onder meer langs de Kennemerstraatweg en de
NieuwlandersingelDe kleine luiden nestelden zich
in de buurt van de Baansingel, het Zeglis, de
Lindenlaan en de Liefdelaan.
Pas tegen 1900 begon men systematisch opgezette
nieuwe wijken buiten de stad aan te leggen. De
Spoorbuurt ontstond na 1897. Spoedig volgde het
Emmakwartier, in 1906 het Nassauplein en
omgeving, en daarna ging het snel. De buurten bij
de Uitenboschstraat, Zocherstraat en
Boezemsingel ontstonden. In de jaren twintig
verrezen de Eikelenbergstraat en omgeving en het
Rochdalekwartier, in de jaren dertig de Lyceumwijk
en de straten ten noorden en zuiden van de
Bergerweg, over het spoor. Verschillende
woningbouwverenigingen, met of zonder kerkelijke
achtergrond, waren (en zijn) zeer actief, zoals Goed
Wonen, Rochdale, Volkshuisvesting, De Voorzorg
en St. Willibrordus. In 1941 werd de Bergerhof
aangelegd, een groep gelijkvormige woningen voor
de mensen die uit Den Helder waren gevlucht voor