Het tonnenstelsel Imitatiestijlen Linksboven: De Nieuwlandersingel omstreeks 1890: een boerenhuisje en veel tuinen achter de muur. In deze buurt lagen vroeger de kruidentuinen van de Stadsapotheek. Rechtsboven: Dezelfde Nieuwlandersingel nadat diverse architecten, onder wie ook Leguit, hun bouwwerken hadden neergezet. Langs het water liggen de rails van de stoomtram, die van hieruit langs de Kennemerstraatweg naar Haarlem reed. Midden: Een van de 'betere' buurten: de Nassaulaan met huizen in allerlei stijlen uit het begin van de 20ste eeuw. Gemeenschappelijk hebben ze alleen dat het hoge huizen zijn met hoge kamers, die heel wat stookkosten met zich meebrengen. Sommige van deze huizen zijn interessant genoeg om ze op de nieuwe stedelijke monumentenlijst te zetten. Tot nu toe staan hierop alleen panden in de binnenstad. overbleef, werd omgevormd tot een lustoord en wandelpark, ontworpen door de vruchtbare fantasie van landschapsarchitect en tuinontwerper J.D. Zocher, die onder andere ook de Utrechtse wallen verfraaide. Van het park kunnen wij nog altijd genieten; het samen over de Vest wandelen is na bios-of discobezoek een geliefde bezigheid voor jong Alkmaar. Binnen de stad veranderde ook nogal wat: men werd gevoeliger voor de eisen van de hygiëne en men kon niet meer leven in de stank van de open riolen, waartoe de grachten waren verworden. Na 1870 dempte men daarom de Nieuwesloot en de Laat. Voor het stadsbeeld was het aanvankelijk geen verbetering. Vooral de Laat veranderde in één klap van een romantische, boom-omzoomde gracht in een buiten alle proporties brede zandvlakte met aan weerskanten piepkleine huisjes. Omdat het zand waarmee was gedempt eerst moest inklinken, duurde het enige jaren voordat er een echte bestrating op kon worden gelegd. Gedempt werden iets later ook het Geestwater ten westen van de Grote Kerk en het vervolg daarvan naar het noorden, dat het Mallegat heette. Toen de grachten hun rioolfunctie verloren, zocht men de oplossing van het afvoerprobleem in het tonnenstelsel. De handkarren, hoog beladen met onwelriekende tonnetjes, leverden toen een zeer eigentijdse bijdrage aan het stadsbeeld. Eerst toen Alkmaar ruim 700 jaar stad was geweest, wat in 1954 werd gevierd, verdween de laatste ton en had Alkmaar een echte riolering. De nieuwe tijd bracht Alkmaar heel wat technische vooruitgang, zoals de aanleg van de spoorlijn in 261

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 17