Linksboven: Dit houten beeld komt uit een kapel van de Grote Kerk, de Claes Corffkapel. Aanzienlijke families en gilden hadden in de zijkapellen van de Grote Kerk hun eigen altaren. Voor de Alkmaarse kunstenaars betekende dit veel opdrachten voor het gebruik en versiering van deze kapellen. Als rijkste inwoner van Alkmaar eind 15de eeuw, kon de belastinggaarder Claes Corff zich ongetwijfeld wel het een en ander veroorloven. Rechtsboven: Het als verloren gewaande altaarstuk van Maerten van Heemskerck, dat hij omstreeks 1540 schilderde voor de Grote Kerk met episoden uit het leven van Sint Laurens, verdween tijdens de hervorming uit de kerk en werd aan Rusland verkocht. Tijdens een storm leed het schipbreuk en kwam het terecht in Zweden waar het nu in de lutherse dom van Linköping hangt. Midden: Cornelis Cornelisz. Buijs, die leefde van omstreeks 1500 tot 1545, kwam uit een Alkmaarse schildersfamilie. Zijn vader was de Cornelis Buijs die vermoedelijk de Zeven Werken van Barmhartigheid schilderde. Veel werk van Cornelis Buijs II is niet bekend omdat hij zijn schilderijen niet signeerde. In zijn tijd waren schilderijen met voorstellingen ontleend aan het Nieuwe Testament heel populair, zoals dit afgebeelde Laatste Avondmaal dat hij in 1535 maakte. Duidelijk is op dit paneel de invloed te zien van de renaissance.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 6