Koos Stikvoort 238 meer dan een goedwillende amateur. Bekend werd hij in zijn dagen door de publikatie van bundels tekeningen, waarin hij de gebreken van zijn medeburgers hekelde. Hij koesterde een grote bewondering voor het uiterst conservatieve Tweede-Kamerlid jhr. C. van Foreest uit Heiloo. Die eerde hij met een map met 28 aquarellen van zijn hand. De waterverfschilderijen hadden bijna allemaal betrekking op het beleg van Alkmaar. Het beleg van 1573 had alles met de familie Van Foreest te maken, want een verre voorouder van Cornelis, Nanning van Foreest, had over die moeilijke tijden een dagboek bijgehouden. VerHuell vatte zijn romantische tekeningen op als 'illustraties' van het dagboek. Drie van de aquarellen hadden twee andere voorouders van de jonkheer tot onderwerp, waaronder de beroemde arts Petrus Forestus. VerHuell zond de hele map kunstwerken in 1872 naar de volksvertegenwoordiger Van Foreest. De bedoeling was duidelijk: VerHuell wilde het voorgeslacht eren, maar vooral zijn idool Van Foreest. De serie aquarellen was typerend voor de manier, waarop men in die dagen tegen het beleg en tegen de heldendaden van het bewonderde voorgeslacht aankeek. KZOD draaide door, 'Doorwerken' scheidde zich aan het begin van deze eeuw af. Dat betekende dat bij de laatstgenoemde groep niet alleen maar zeer goede amateurschilders kwamen; ook een enkele beroepskunstenaar voegde zich bij hen. Verschillende leden hadden een min of meer professionele scholing gehad, maar oefenden een 'gewoon' beroep uit. Ze konden van hun penseel namelijk niet leven. Om maar enkelen te noemen: Koos Stikvoort bezocht drie jaar lang de academie voor beeldende kunsten in Antwerpen, maar bleef Boven: Koos Stikvoort (1891-1975) heeft bijna zijn hele leven in Alkmaar gewoond, aan de Achterdam, waar zijn vader een kuiperij had. Zijn schildersopleiding kreeg hij aan de toen befaamde academie van Antwerpen, maar na terugkomst in Nederland moest hij weer in de kuiperij werken. Later vestigde hij zelf, ook in de Achterdam, een eigen bedrijf, maar alle vrije tijd werd aan het schilderen besteed. Dankzij enkele tentoonstellingen buiten Alkmaar raakte zijn werk enigszins bekend. Hij wordt gekarakteriseerd als 'romanticus met een gedempt palet'Na moeilijke perioden in zijn leven keerde in 1950 zijn geluk. Hij hield op met de kuiperij en heeft zich nog lang kunnen wijden aan de kunst. Reizen naar Canada en Hongarije betekenden veel voor de ontwikkeling van zijn kunst. Plannen om van zijn woonhuis in de Achterdam een eigen museum te maken, zijn misluktmaar Koos Stikvoort is nog altijd goed vertegen woordigd in de huiskamers van veel Alkmaarders. Midden: De Alkmaarse schilder Jan Plas schildert hier zijn vriend en leermeester Koos Stikvoort met wie hij er veel op uittrok om in de omgeving landschappen te schilderen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 18