Naar levend model omgezet. Daar kwamen fraaie prenten uit voort, zoals de grote gravure van het Verdronkenoord en een tekening van de Baangracht met de lutherse kerk. Een andere uitzondering was, ondanks zijn grootspraak, Petrus Johannes van Horstok, die hier zo'n veertig jaar lang woonde en werkte. Hij werd in 1745 in Overveen geboren en stierf uiteindelijk in Haarlem in 1825. In zijn Alkmaarse periode was hij zeer actief. Hij schilderde portretten van gezeten burgers uit Alkmaar en omgeving, maakte voor tal van katholieke kerken religieuze voorstellingen, vervaardigde rouwschilden voor enkele gilden en tekende stads- en dorpsgezichten. Ook haakte hij in op de actualiteit. Hij tekende de ruïne van de Langedijk na een brand en het planten van de vrijheidsboom in 1795 voor het stadhuis in de Langestraat. Wat er verder uit de achttiende eeuw rest, is een 234 verzameling stadsgezichten van meestal onbekende Linksboven: Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan in 1931 organiseerde KZOD in het Stedelijk Museum aan de Breedstraat een tentoonstelling van werken van de leden. Na de opening door burgemeester Wendelaar is toen deze groepsfoto gemaakt. Rechtsboven: Omstreeks 1900 hadden de leden van KZOD zich ook al eens op de foto laten zetten. We zien hier de beide dames-leden mej. Agliina en Keetje Witte temidden van hun mannelijke kunstbroeders. Midden: Hoe het in de praktijk van de tekenavonden van KZOD toeging, is op deze foto van omstreeks 1900 te zien. Rechts zit het model, een Alkmaarse man die voor een avond zitten een kleine vergoeding kreeg. Hieronder: In 1847 tekende C. Ooyevaar deze vrouw met de typische hoed. Veel van dit soort studies en schetsen zijn bewaard gebleven zonder dat de naam van de tekenaar of het model bekend is. amateurs. Pas tegen het einde van de eeuw veranderde dat. Eén van de kunstenaars die wel wat in hun mars hadden, was de belastinginner Ouke Rondhout. In de eerste helft van de negentiende eeuw was er, naast de officiële stadstekenmeester A. de Visser, een enkele beroepskunstenaar in Alkmaar. Eén van hen was de schilder en tekenmeester Pieter Plas, zo'n twintig jaar 'directeur' van het 'Teekengenootschap Kunst Zij Ons Doel' (KZOD). Directeur wil hier zeggen: leraar en artistiek leider. Liefhebbers kwamen eens in de week een avond bij elkaar om te tekenen en te schilderen. Dat gebeurde op heel verschillende manieren. Sommige leden kopiëerden tekeningen van kunstenaars, 'om hun smaak te ontwikkelen', zoals dat heette. KZOD had een hele verzameling van

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 14