en bejaarde vrouwen op te richten. Dit provenhuis bestaat nog steeds en bevindt zich aan de Koningsweg nummer 70. Enkele werken van Caesar bevinden zich nog in onze stad. Hiervan moet zeker de beschildering van de deuren van het grote orgel van de Grote Kerk worden genoemd. Van Everdingen koos als onderwerp 'De triomf van Saul na de overwinning van David op Goliath'. Een heel andere figuur was Allaert van Everdingen, de jongere broer van Caesar. Hij leerde evenals zijn broer het schildersvak. Als twintigjarige onderging hij echter een ervaring die voor zijn hele leven beslissend was. Hij werd namelijk door een Amsterdamse ondernemer uitgezonden om diens ijzergieterijen in Zweden te gaan inspecteren. De reis duurde driejaar en Allaert deed een schat aan indrukken op, vermoedelijk ook in Noorwegen. Zijn hele verdere leven schilderde hij Scandinavische landschappen: bossen, 230 watermolens en beken. Hij maakte ook veel tekeningen. Het Alkmaarse museum heeft van hem een voorstelling van een Hollands landschap, 'de Bui' genaamd. Het schilderij is overigens niet onbeschadigd tot ons gekomen; waarschijnlijk is er aan de linkerkant een flinke reep afgesneden om het 'pas' te maken. Zo deed men dat vroeger... Landschappen zoals Allaert van Everdingen die schilderde, en stadsgezichten werden in de zeventiende eeuw heel populair bij het publiek. Niet de geringste schilders legden zich toe op dit genre. Sommigen van hen kwamen uit Alkmaar of namen Alkmaar en de omgeving tot onderwerp. Nu was het niet zo, dat deze kunstenaars in of om Alkmaar in de buitenlucht hun doek spanden en nauwkeurig beschilderden wat zij waarnamen. Hooguit maakten zij in de natuur wat schetsen, die uitgewerkt werden in hun atelier. Daarbij konden zij hun fantasie vaak de vrije teugel laten. Schilders die onze stad of onze regio tot onderwerp namen, Linksboven: Tot de belangrijke Nederlandse landschapschilders behoort de Alkmaarder Allaert van Everdingen (1621-1675). Het Alkmaarse museum bezit van hem dit in voornamelijk paars-grijs geschilderde 'naderend onweerde bui'. Aan het schip links is te zien, dat er vermoedelijk aan die zijde een stuk is afgesneden. Rechtsboven: Jacobus van Croos maakte in 1681 dit schilderij van het kasteel van Egmond. Het is in 1851 door C. W. Bruinvisde bekende latere archivaris, geschonken aan het museum. De schilder kan het kasteel niet 'in welstand', zoals hij het schilderde, hebben gezien want het was reeds een eeuw eerder verwoest. Midden: Lambert Doomer, die van 1669 tot zijn dood in 1700 te Alkmaar woonde, maakte in de winter van 1680-1681 deze merkwaardige afbeelding van de vurige komeet die toen te zien was bij de Geestpoort. Datzo'n natuurverschijnsel vele vrome mensen grote vrees inboezemde, is duidelijk te zien. Onder: Cornelis Pronk, die leefde van 1691 tot 1759 heeft vele stads- en dorpsgezichten getekend. Ook van Alkmaar maakte hij mooie afbeeldingen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 10