Ruzie met Hoorn Linksboven: Een blik op de veemarkt op het Waagplein tijdens de Landbouwdag omstreeks 1930. Het gebouwtje links achteraan is de Kleine Waag, gebouwd in 1911 om meer weegruimte te krijgen. Enige jaren geleden is deze gesloopt en vervangen door winkels en appartementen. Rechts ligt de Schapenbrug, die in het midden van de Voordam uitkomt. Rechtsboven: Het kan niet alle dagen feest zijn, maar als er iets moet worden gevierd, zorg dan dat je er zo goed mogelijk uitziet. Dat gold niet alleen voor de autoriteiten, maar ook voor de gewone boeren en buitenlui, die de opening van de landbouw tentoonstelling in 1902 niet wilden missen. Deze werd gehouden aan de Kennemerstraatweg, waar nu de Juliana van Stolberglaan ligt. Midden: Een praalwagen uit 1902, gefotografeerd door C. v. d. Aa. De wagen vormtéén onderdeel van een feestelijke optocht, georganiseerd naar aanleiding van het jaarlijkse Landbouwfeest. In 1902 had dit een bijzonder tintje omdat Alkmaar toen door de Hollandsche Maatschappij van Landbouw was uitgekozen als standplaats voor het vijfjaarlijkse congres en de landbouwtentoonstelling. De kleine man met hoge hoed op de voorgrond is J. F. Moens, voorzitter van de afdeling Alkmaar. Verliep de veerdienst met Amsterdam over het algemeen harmonieus, met Hoorn waren er voortdurend conflicten. Net als Alkmaar deed Hoorn z'n uiterste best hét marktcentrum voor het omringende platteland te worden. Het was dus een geduchte concurrent van Alkmaar. Vooral in 1618 liepen de spanningen hoog op. Hoorn was namelijk begonnen sluizen aan te brengen tussen Obdam en Rustenburg.en bij Avenhorn. De bedoeling hiervan was dat de schepen uit Langedijk en Schagen naar Hoorn zouden varen in plaats van naar Alkmaar. Ditzinde deAlkmaarse stadsbestuurders natuurlijk helemaal niet en resoluut grepen ze in. Op 14 september rukten schout, schepenen en burgemeesters, vergezeld van verscheidene burgers met vliegende vaandels en slaande trom uit naar Avenhorn om wat er al aan sluis was kapot te slaan en te verbranden. Dit conflict duurde uiteindelijk tot 1684 en Alkmaar kwam als overwinnaar uit de strijd: de sluizen bij Avenhorn zijn er nooit gekomen. Wel kwam er een geregelde veerdienst op Hoorn, waarin Alkmaar, dat het veer had aangelegd, meer macht en invloed had dan Hoorn. Een groot verschil met de veerdienst op Amsterdam was dat het personenvervoer veel belangrijker was dan het goederenvervoer. Voor passagiers en hun bagage voeren er twee schepen per dag, terwijl er voor goederen maar één keer per dag een lastschuit voer. Ook waren de Hoornse schippers geen lid van het schippersgilde, maar stonden ze onder toezicht van een commissaris die door de stad was aangesteld. Deze was verantwoordelijk voor een geregelde dienst; tevens verdeelde hij de winst tussen de schippers. Ook naar het noorden kwam er een belangrijke veerdienst. In 1703 werd het veer naar Schagerbrug ingesteld. Hier waren er eveneens twee soorten 187

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 15