Een trekvaart naar Purmerend is er nooit gekomen, ook al wilde deze stad dat graag. Alkmaar was namelijk bang dat Rijpers en Grafters en inwoners van de andere dorpen van de Schermer dan niet meer in Alkmaar naar de markt zouden gaan. Niet alleen de aanleg van de vaarten, ook het onderhoud ervan, zoals het regelmatig uitdiepen, kwam grotendeels ten laste van Alkmaar. Om zoveel mogelijk bezoekers naar de markt te trekken, bediende de stad zich ook wel eens van minder sympathieke methodes. In plaats van de vaarten uit te diepen, werd er door het storten van puin en het verlagen van bruggen op belangrijke punten voor gezorgd dat erg grote schepen de vaarten niet konden gebruiken. Het stadsbestuur was namelijk bang dat grote schepen Alkmaar voorbij zouden varen om direct naar steden als Amsterdam en Haarlem te gaan. 186 Op deze waterwegen werden al vroeg geregelde veerdiensten onderhoudenAl in 1582 was er tussen Alkmaar en Amsterdam een belangrijk veer, zodat kopers en verkopers gemakkelijk van de ene stad naar de andere konden reizen en goederen snel konden worden vervoerd. Iedere schipper, ook wel beurtschipper genoemd, was regelmatig op vaste tijden aan de beurt voor een reis naar Amsterdam en de volgende dag weer terug. Als hij zijn beurt niet goed volbracht, moest hij een boete betalen. Om te voorkomen dat een schipper die altijd op rustige dagen voer, minder zou verdienen dan iemand die op drukke marktdagen de beurt had, voeren de schippers in een zogenaamde 'beurs' of 'buul'. De winst die werd gemaakt, werd dan evenredig over alle veerlieden verdeeld, zodat het financieel voor hen niet uitmaakte op welke dag ze voeren. Hoe belangrijk de vaart op Amsterdam was, blijkt wel uit het feit dat er in de grootste bloeiperiode, omstreeks 1700, wel 32 beurtschippers lid van het schippersgilde waren. Linksboven: Tot aan de Tweede Wereldoorlog lag het Luttik Oudorp op marktdagen vol met schepen die zaden, peulvruchten en granen vervoerden. Lange tijd werd deze gracht dan ook 'zaadmarkt' genoemd. De overige grachten waren voor deze schepen verboden terrein, terwijl boten die andere produkten vervoerden hier niet aan mochten leggen. Rechtsboven: In deze panden aan het Luttik Oudorp, vlakbij de Rotorenbrug, was de veerdienst van de 'Stad Alkmaar'gevestigd. Zoals op het huis rechts staat te lezen, werden er diensten onderhouden op Amsterdam, Den Haag en diverse Friese steden. Midden: Er gaan veel makke schapen in een jaagschuit, als tenminste alle dieren die op de wal staan nog mee moeten. Deze foto is omstreeks 1900 genomen op het Veneetsche Eiland, een stuk grond dat aan het begin van de 17de eeuw uit de Voormeer werd opgehaald. Gelegen aan de oostgrens van Alkmaar heeft dit gebied tot ver in de 20ste eeuw veel veeteelt en landbouw gekend. Ook scheepvaart en bouwmaterialenindustrie waren er belangrijk. Tegenwoordig heeft het Veneetsche Eiland voornamelijk een woonfunctie.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 14