Alkmaar Packet n Alkmaar. Massatoerisme Watertochtjes per Linksboven: De boot van de Alkmaar-Packet op het Noordhollands Kanaal omstreeks 1909. Rechtsboven: Een propagandakaart voor de wielersport uit omstreeks 1913. Pas laat in de vorige eeuw deed de fiets zijn intrede. Het duurde jaren voordat het rijwiel algemeen raakte ingeburgerd. Rechts: Een dienstregeling van de Alkmaar-Packet omstreeks 1915. In de maanden mei tot september voer er bijna iedere twee uur een boot naar Amsterdam. Onder: Omstreeks 1930 poseerden deze stoere agenten aan de achterzijde van het stadhuis. De bestuurder is L. Webster en op het duo zit JVolbeda. De zijspan wordt bemand door Wijnberg. Verdronkenoord, het Luttik Oudorp, deVoordam, de Zijdam of de Mient liep, trof daar allerlei soorten beurtschepen en jaagschuiten aan. De eigenaars van deze schepen onderhielden met elkaar regelmatige veerdiensten met wel tachtig plaatsen in heel Nederland. De meeste schepen en schuitjes lagen voor logementen met luisterrijke namen als De Wijnberg, De Goede Verwachting of Het Vergulde Anker. In deze logementen hadden de beurtschippers een 'bestelhuis' ingericht. Hier konden hun klanten hun pakketjes bezorgen of afhalen, of, in afwachting van het vertrek, een kop koffie of een borrel drinken. Een groot voordeel van het beurtschip was, dat er flinke hoeveelheden goederen goedkoop mee konden worden vervoerd. Ook kon een beurtschipper onderweg makkelijk stoppen om extra lading of onverwachte passagiers aan boord te nemen. Teunis Schotvanger, die met zijn schip op Koedijk en Petten voer, kende op zijn traject zelfs helemaal geen vaste tussenstops. Wanneer hij iemand aan de kant zag staan zwaaien, stopte hij om hem als passagier aan boord te laten stappen.Tot zijn klanten behoorden veel marskramers en venters, die het met de hygiëne vaak niet zo nauw namen. Vandaar dat zijn schuit, die tot in onze eeuw is blijven varen, ook wel misprijzend 'het luizenbootje' werd genoemd. Bij de nieuwe vervoermiddelen als de trein en de paardetram voegden zich ongeveer honderd jaar geleden ook de fiets en de auto. Een fiets kostte rond de eeuwwisseling een flinke som; gemiddeld wel 150 gulden. Maar ondanks deze hoge aanschafprijs werd het rijwiel toch in korte tijd razend populair. In een encyclopedie uit 1911 wordt de fiets al als: 'een algemeen gebruikt verkeersmiddel' omschreven. De verspreiding van auto's ging veel minder snel. Aan het begin van deze eeuw werden er op de weg van Amsterdam naar Haarlem, toen de drukste weg van Nederland, hoogstens vijftien auto's op een dag geteld. Overigens reed de tweede automobiel in ons land in de streek vlak ten noorden van Alkmaar rond. De wagen was een Daimler en haalde de voor medeweggebruikers verontrustende snelheid van 24 kilometer per uur. De Daimler was het trotse bezit van notaris Backx uit Wieringerwaard, die hem in 1896 had gekocht. Het voertuig werd na de Hoofdkantoor: ALKMAAR, Voormeer 35, TELEFOONNUMMER 42. Wormerveer, Tel. 585. Zaandam. TcL 232. Haarlem, Tel. I Zaandijk, 659. Amsterdam, 2422. aankoop door een chauffeur-monteur van de fabriek in Zuid-Duitsland helemaal voor de deur afgeleverd. Tijdens deze rit deed de chauffeur ook Alkmaar aan, wat een grote opwinding onder de bevolking teweegbracht. De Alkmaarsche Courant wijdde de volgende dag een bericht aan dit bezoek. Hierin stond: 'Den 8 uur des morgens bewoog zich in deze plaats een motorrijtuig, bestemd voor een ingezetene van een naburige gemeente. De beweegkracht is petroleum. Met grote vaardigheid werd het voertuig door de dichte menigte bewogen die zich op het Waagplein verzameld had'. Het vervoermiddel bij uitstek bleef echter de trein. Het aantal treinreizigers groeide explosief. Voor een deel kwam dit, doordat de bevolking in het algemeen enorm groeide. Zo nam het aantal inwoners van Alkmaar toe van 8.000 in 1800 tot 18.000 in het begin van de twintigste eeuw. Daarnaast waren door de industrialisatie en door toedoen van de vakbeweging de lonen sterk 145 Nadruk verbodei UIT Een van de meest moderne sporten, Die tevens ons den weg verkorten. De steden bij elkander haalt, het hart verjongt de spieren staalt, Dat is d'alom volprezen fiets! Gegroet, m'n vriend, schrijf spoedig iets! ALKMAAR-AMSTERDAM. VAN I MAART TOT I MEL Van ALKMAAR 6.—, 8^-, 102». 6.— uur 1 Van AMSTERDAM 6.». 9.*>. 2.» 4—, 6— nut HAARLEM-ZAANDAM. Zomerdiensiregeling van I MEI lol 15 SEPTEMBER. Van HAARLEM 10.». 2.» 6.» |IOunr| j Van ZAANDAM 8.». 12.» 4.» Postdienst: TERSCHELLING-VLIELAND-HARLINOEN. Zomerdiensiregeling van I MEI tol I OCTOBER. Op werkdagen van TERSCHELLING en VLIELAND sraorncm 6.» Van IIARLINOEN snamiddag» 2». Op Zon- en Feestdagen van TERSCHELLING en VLIELAND v.m. 6.» en njn. 3 uur Van HARLINGEN van 9.» en n.m. 8 uur Dm Ou «O: lUlUHaeN-reKCHUUnri 3*» KM VHM AND «Unla aupOaut KKOI l aal. HMUMB) -VUCULVD 11 r/> m VlIU AXD-IUXIKUKG I aar.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 21