ff f Ft I De 'Groote Tour' ISS Links: Een wel heel bijzondere fiets ligt links op de waterkant langs het Noordhollands Kanaal. De foto werd omstreeks 1890 genomen. Aan de rechterkant is de Bierkade te zien. Over het Noordhollands Kanaal ligt de Schermervlotbrug, die in 1958 werd verwijderd. Voor de verbinding tussen de stad en het Schermereiland is nu nog slechts een pontje voor voetgangers en fietsers beschikbaar. beurtschip, een vaste dienstregeling. Iedere ochtend om half negen precies reed de koets weg van zijn standplaats. De ene helft van het jaar lag die voor het logement De Rode Leeuw, de andere helft van het jaar voor het café DeToelast. Onderweg stopte de koetsier bij verschillende haltes of 'posten'. Vandaar, dat de wagen 'postkoets' heette. Halverwege de route lag een post bij Noorddorp. Daar werden de paarden gewisseld en wachtte de Alkmaarse postkoets op de diligence uit Haarlem, die op hetzelfde tijdstip was vertrokken. Uiteraard kon het omgekeerde ook gebeurde. Als de andere koets gearriveerd was, stapten de passagiers over. Daarna reden de beide koetsiers ieder naar hun eigen stad terug. Als het goed was, kwam de wagen om kwart voor twee weer bij zijn vertrekpunt terug. Erg snel ging de diligence dus niet. Bovendien werden de passagiers flink door elkaar geschud, want de koetsen hadden geen vering. De koetsiers waren, evenals de schippers van de trekschuiten, aan allerlei bepalingen gebonden. Ook zij mochten niet dronken zijn, geen tabak roken, niet tegen reizigers schelden, geen te hoge vrachtprijs vragen en niet te lang op een pleisterplaats blijven hangen. Ook hun rijstijl werd nauwlettend in de gaten gehouden. Voerlieden die van de weg raakten en hun wagen omver reden, konden rekenen op een flinke geldboete van zes gulden. Het reizen van onze voorouders bleef niet beperkt tot een tochtje met de trekschuit of een ritje met de postkoets in het binnenland. Sommigen reisden tot ver over de landsgrenzen. Bij regentenfamilies werd het zelfs gebruikelijk om de zonen op een rondreis door Frankrijk en Italië te sturen. Voor dochters werd dit klaarblijkelijk niet nuttig en te gevaarlijk geacht. De 'GrooteTour', zoals de rondreis werd genoemd, moest de jongelieden beschaving, maatschappelijk inzicht en kennis van vreemde talen en landen bijbrengen. Hierdoor zouden zij later beter op hun regententaken zijn berekend. De reis was dus bedoeld om te leren, maar bij de meeste 'touristen' kreeg het vermaak al snel de overhand. Eenmaal in het buitenland werden in plaats van bibliotheken en oude bezienswaardigheden, liever drinkgelegenheden en (toen ook bekende) tennisbanen bezocht. Ook verschillende Alkmaarders hebben een 'GrooteTour' gemaakt. Cornelis Pieterszn. Schagen reisde bijvoorbeeld in 1620 in gezelschap van Constantijn Huygens naar Venetië. Cornelis, telg uit een burgermeestersgeslacht, keerde gezond en wel terug. Hij werd later een vermaard arts en een niet onverdienstelijk dichter. Voor AdriaanVrijburgh, eveneens tourist, was een dergelijke behouden thuiskomst niet weggelegd. Deze Alkmaarder, zoon van een vroedschap (een raadslid), was een tragisch lot beschoren. In mei 1626 vertrok hij welgemoed met zijn oom Dirk Janszn. Quintingh voor een grote tour uit Alkmaar. Eerst werden Parijs, Angers en Orléans bezocht. Een verblijf in deze plaatsen was een verplicht onderdeel in het reisprogramma van vrijwel iedere tourist. In Parijs kon kennis worden gemaakt met het uitgaansleven. Angers was beroemd om haar ruiterschool. En aan de universiteit van Orléans kon desgewenst met weinig moeite een doctorstitel Hierboven: De ingebruikneming van de nieuwe Friese brug in 1923. Deze brug werd in 1952 weer gesloopt en afgevoerd naar Buiksloot. De brug was vanwege het toenemende verkeer al weer te klein geworden. De drukte was geen nieuw verschijnsel; al in 1799 werd een militaire colonne opgehouden vanwege de verkeerschaos bij de Friesepoort. Op de brug rijdt een auto van bierbottelarij Otter. Op de achtergrond staat het café vanJ. Klinkhamer.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 14