Eerst twaalf verlossingen Rechts: Jongens die thuis niet meer te handhaven waren en iets op hun kerfstok haddenwerden vaak tijdelijk ondergebracht in een opvoedingsgesticht. Hier hoopte men betere burgers van hen te maken. In Alkmaar stond een rijksopvoedingsgesticht aan de Gasthuisstraat. Deze twee unieke foto 's uit 1909 geven een idee van hoe het daar toe ging. We zien de kaalgeschoren jongens tijdens de gymnastiekles en in de timmerzaal. Hierboven: Het is nog niet zo lang geleden dat het vak handwerken alleen aan meisjes werd gegeven. En wat ze daar leerden, waren dan ook altijd 'nuttige' handwerken, zoals naaien, breien en haken. Hier, op een foto uit 1925, is een groepje meisjes van de BLO-school aan het Victoriepark in uiterste concentratie aan het handwerken. niet over een eigen gymnastieklokaal en werden de gymnastieklessen in de oefenzaal van de voormalige kazerne, gelegen op een aangrenzende binnenplaats, gegeven. Misschien kwam het door dit militaire verleden, maar de gymnastieklessen bestonden vaak alleen maar uit exerceren.Tot aan 1905 was het de gewoonte dat leerlingen zich om zeven uur 's morgens voor de school verzamelden, om dan beladen met zware geweren af te marcheren richting Koedijk en terug. Ook werden voor lastige kinderen strafexercities ingesteld. Na afloop van deze marsen begonnen dan de gewone lessen met, zo mogen we aannemen, leerlingen die inmiddels klaar wakker waren of juist van vermoeidheid de ogen nauwelijks open konden houden. De school was begonnen met 44 leerlingen. Na een inzinking in het begin van de jaren tachtig, waarin de school zelfs dreigde opgeheven te worden, klom dat aantal in 1892 op tot 94. De stijgende lijn zette zich in deze eeuw voort, om tenslotte de enorme omvang te bereiken van de huidige scholengemeenschap Noord-Kennemerland, zoals de school sinds 1967 heet. In 1827 werd Alkmaar verrijkt met een wel heel bijzondere school, namelijk de geneeskundige school. In heel Holland en Zeeland waren er hiervan maar zes. Alkmaar werd zeer geschikt geacht voor dit type onderwijs, omdat het enige ziekenhuis in het Noorderkwartier hier was gevestigd en omdat er voor de kwekelingen voor goede huisvesting en goedkoop onderhoud gezorgd kon worden. Bovendien had de stad bij het gasthuis al een aantal jaren eerder een hortus, een botanische tuin, aan laten leggen, waar een apotheker les gaf in kruidkunde. Wat was nu de taak van zo'n geneeskundige school? In elk geval niet het opleiden van hooggeleerde doktoren; daarvoor moest men naar de grote steden, zoals Amsterdam. Het was meer de bedoeling mannen en vrouwen op te leiden voor de praktijk van alle dag, zoals het direct verlenen van eenvoudige genees- en verloskundige hulp op het platteland en in de kleine steden. Deze leerlingen waren over het algemeen in dienst bij heel- en verloskundigen en apothekers, die verplicht waren hun gelegenheid te geven de lessen aan de geneeskundige school bij te wonen. De lessen werden drie maal in de week gedurende een uur gegeven. De meeste leerlingen gingen drie jaar naar school en legden dan een soort examen af, waarvan het niveau niet al te hoog zal zijn geweest. De antwoorden die gegeven moesten worden, waren vaak al lang van te voren uitgebreid voorgekookt. Gemiddeld hebben zo'n veertien leerlingen per jaar de school bezocht; jongens moesten minstens zestien jaar oud zijn, meisjes twintig. Het lessenpakket bevatte vakken als anatomie, physiologie, kruidkunde, artsenij-mengkunde, pathologie en verloskunde. De lessen werden gegeven door geneeskundigen die aan het ziekenhuis verbonden waren en door de stadsvroedvrouw en -apotheker. De vrouwelijke leerlingen in de verloskunde moesten op kosten van de gemeente die hen uitzond in of bij de school gehuisvest worden en zij moesten minstens twaalf verlossingen meegemaakt hebben voor ze examen mochten doen. Aanstaande heel- en vroedmeesters moesten twee jaar theoretisch en twee jaar

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 17