Armenschool Klompenschool Dat de ene lagere school vroeger vee! meer in aanzien stond dan de andere is iets wat de heer G. Dilling aan den lijve heeft ondervonden. In 'Oud-Alkmaar' lezen we zijn herinneringen: 'Het was 1927 toen het verplichte 7e leerjaar werd ingesteld. Wij als leerlingen der tweede Gemeenteschool klompenschoolaan de Oudegracht moesten na 6 jaar ook nog het 7e leerplichtjaar doorbrengen, maar aangezien wij maar 6 klassen hadden, zo werden wij her en der over de stad naar andere scholen verspreid.En zo werden wij met zijn drieën naar de zesde Gemeenteschool aan de Snaarmanslaan gestuurd.Dhr. Barkman keek vreemd op dat wij ons met z 'n drieën op klompen bij hem kwamen melden, aangezien alle jongens toen der tijd met hoge zware schoenen liepen. Het was toen een echte middenstandsschool. Wij moesten onze klompen onder de kapstok zetten en de jassen erover heen, zodat je de klompen niet Linksboven: Een plechtige foto van het personeel van de Burgerschool aan de Brillesteeg omstreeks 1915. Afgebeeld zijn staande van links naar rechts: G. v. d. Ploeg, D. C. Beijneveld, J. Kooy, A.H. Bijleveld, J. Beun, S. Schipper, V. Woerkum, Jb. Kroone, F. Aukes, KL Harten Elisabeth Buijs. Zittend daarvoor: Mevr. A. Geus-v.d. Poll en Mej. de Geer. Links: Ook voor deze kinderen is het een hele gebeurtenis om op de foto te gaan. We zien hier leerlingen van de Openbare Tweede Tussenschool, de zogenaamde Keetkolkschool aan de Oosterkolkstraat met hun juf in de tuin van de school. De hoepel was ook hier, omstreeks 1920, populair. Onder: Het schoolrapport uit 1900 van een zeer goede leerlinge, Petronella Jacoba de Lange (1890-1934), die zo te zien geen enkele les heeft gemist en met vlag en wimpel is overgegaan naar de volgende klas. Zij zat op de Openbare School voor meisjes aan de Oudegracht. MiiaLulM-v a JfL. a n-wLuU U/A!. 9 l-'runsch ff Schrijven 9 Iloogduitscli Rekenen 9 S Engelsch NYderlundsch 9 Algemeen.-geM-h. Vnderl. geacli. Wiskunde Aardrijkskunde 9 Hnndtcekc.ien Kennis der natuur Landbouwkunde Zingen Gymnastiek Hnndteok. (looef.) 9 Frame hand werken Gymnastiek (vrije orde-oefen Nuttige liandw. (•cd rag Afwezig 0 9elioomj'k-ii. yr': Xc-r- -y- Si*- OjfT- ZAt-r*,<4"- -d' Hit 'i het leren lezen, schrijven en vooral spreken van het Frans. Frans was immers een belangrijke diplomatieke en handelstaal. Doordat er veel protestantse vluchtelingen uit de zuidelijke Nederlanden en het katholieke Frankrijk, waaronder vele hugenoten, naar het noorden waren gekomen, was er voldoende kennis van het Frans aanwezig om het op deze scholen te onderwijzen. Ondanks de verschillende soorten scholen waaruit de leerlingen konden kiezen, bleef het schoolbezoek grotendeels voorbehouden aan kinderen van beter-gesitueerde ouders. Aan het eind van de achttiende eeuw begon hierin verandering te komen. Veel invloed kregen toen de ideeën van de Verlichting, een stroming die streefde naar een maatschappij waarin de invloed van de 112 godsdienst werd teruggedrongen. Dit om plaats te maken voor maatschappelijke deugden van meer algemene aard, zoals armenzorg en volksopvoeding. Onder invloed hiervan werd in 1784 te Edam de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen opgericht door de doopsgezinde predikant Jan Nieuwenhuizen. Het doel van deze Maatschappij, die al snel afdelingen in allerlei steden had, was het verheffen van de sociaal zwakkeren in de samenleving door verschillende vormen van onderricht en onderwijs. Als de onderste lagen van de bevolking geleerd werd nette oppassende burgers te worden die hun eigen verantwoordelijkheid konden dragen, dan zou er vanzelf een einde komen aan allerlei maatschappelijke problemen zoals armoede en criminaliteit. Een in onze ogen nogal naïef streven, dat ook al snel niet te realiseren bleek te zijn.Toch had deze Maatschappij veel invloed op de ontwikkeling van het onderwijs. In veel steden werd er voor het eerst aandacht geschonken aan

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1988 | | pagina 12