1819-1824. Dit bracht niet de voordelen waarop de
Alkmaarders hadden gehoopt. Het offer dat
Alkmaar bracht om het kanaal door de stad te
krijgen, was volgens sommigen dan ook te groot
geweest. Een deel van het bewoonde stadsgebied -
het Schermereiland - werd namelijk van de stad
afgesneden; een ongemak, dat ook heden ten dage
nog voelbaar is.
Ook over de spoorlijn is veel te doen geweest. Men
verwachtte er veel van en dus is er een felle strijd
gevoerd om de lijn over Alkmaar te laten lopenDit
is dank zij de krachtdadige houding van het
gemeentebestuur en de Kamer van Koophandel
gelukt, doch ook de spoorlijn trok weinig industrie
aan. Er kwamen weliswaar fabrieken, zoals een
machinefabriek, een conservenfabriek en nog het
een en ander, maar een echte industriestad is
Alkmaar nooit geworden. De marktfunctie voor de
wijde omgeving en een kleinschalige huisindustrie
26 bleven verreweg het belangrijkst. Daarbij kwam op
het einde van de negentiende eeuw de
dienstensector. Velerlei soorten onderwijs
vestigden zich hier, alsook verschillende
overheidsdiensten en particuliere kantoren en niet
te vergeten een cadettenschool en een
jeugdgevangenis. Deze verzorgende functie heeft
de stad vandaag de dag nog. Ook groeide de stad
langzaam; door nieuwkomers en door
terugdringing van het sterftecijfer ten gevolg van
een betere gezondheidszorg.Tegen het einde van de
vorige eeuw was de stad binnen de singels te klein
geworden. Buiten de singels verrezen nieuwe
woonwijken. De grootste stadsuitbreidingen in tien
eeuwen Alkmaarse historie zouden echter eerst na
de Tweede Wereldoorlog tot stand komen.
1987 Uitgeverij Waanders b.v., Zwolle
Druk: Waanders b.v.Zwolle
ISBN 90 6630 756 0
Linksboven: Vanaf de
Emmabrug is ons een blik
gegund op de statige
Nieuwlandersingel in 1920.
Links staan prachtige
herenhuizen en rechts
bevindt zich het
Kennemerpark. Op de
achtergrond verheft zich de
Molen van Piet op het
Clarissenbolwerk.
Rechtsboven: Een oude foto
van het Kennemerpark,
waaraan deze huizen ruim
een eeuw geleden werden
gebouwd. De huizen waren
vooral bedoeld voor de
beter gesitueerde
Alkmaarders.
Links: Luchtfoto uit 1933,
waarop de eerste
stadsuitbreidingen duidelijk
te zien zijn. De grootste
stadsuitbreidingen zouden
zich vooral na de jaren zestig
voltrekken.
Rechts: De Langestraat in
1890. Evenals nu, ook toen
volop in beweging.
Op de omslag: De
beroemde Waag en
kaasmarkt op een schilderij
van J. P. Hor stok uit 1776
(Kaasmuseum, Alkmaar).
Alle afbeeldingen en
afgebeelde voorwerpen zijn,
tenzij anders vermeld,
afkomstig uit het
Gemeentearchief en het
Stedelijk Museum.