1819-1824. Dit bracht niet de voordelen waarop de Alkmaarders hadden gehoopt. Het offer dat Alkmaar bracht om het kanaal door de stad te krijgen, was volgens sommigen dan ook te groot geweest. Een deel van het bewoonde stadsgebied - het Schermereiland - werd namelijk van de stad afgesneden; een ongemak, dat ook heden ten dage nog voelbaar is. Ook over de spoorlijn is veel te doen geweest. Men verwachtte er veel van en dus is er een felle strijd gevoerd om de lijn over Alkmaar te laten lopenDit is dank zij de krachtdadige houding van het gemeentebestuur en de Kamer van Koophandel gelukt, doch ook de spoorlijn trok weinig industrie aan. Er kwamen weliswaar fabrieken, zoals een machinefabriek, een conservenfabriek en nog het een en ander, maar een echte industriestad is Alkmaar nooit geworden. De marktfunctie voor de wijde omgeving en een kleinschalige huisindustrie 26 bleven verreweg het belangrijkst. Daarbij kwam op het einde van de negentiende eeuw de dienstensector. Velerlei soorten onderwijs vestigden zich hier, alsook verschillende overheidsdiensten en particuliere kantoren en niet te vergeten een cadettenschool en een jeugdgevangenis. Deze verzorgende functie heeft de stad vandaag de dag nog. Ook groeide de stad langzaam; door nieuwkomers en door terugdringing van het sterftecijfer ten gevolg van een betere gezondheidszorg.Tegen het einde van de vorige eeuw was de stad binnen de singels te klein geworden. Buiten de singels verrezen nieuwe woonwijken. De grootste stadsuitbreidingen in tien eeuwen Alkmaarse historie zouden echter eerst na de Tweede Wereldoorlog tot stand komen. 1987 Uitgeverij Waanders b.v., Zwolle Druk: Waanders b.v.Zwolle ISBN 90 6630 756 0 Linksboven: Vanaf de Emmabrug is ons een blik gegund op de statige Nieuwlandersingel in 1920. Links staan prachtige herenhuizen en rechts bevindt zich het Kennemerpark. Op de achtergrond verheft zich de Molen van Piet op het Clarissenbolwerk. Rechtsboven: Een oude foto van het Kennemerpark, waaraan deze huizen ruim een eeuw geleden werden gebouwd. De huizen waren vooral bedoeld voor de beter gesitueerde Alkmaarders. Links: Luchtfoto uit 1933, waarop de eerste stadsuitbreidingen duidelijk te zien zijn. De grootste stadsuitbreidingen zouden zich vooral na de jaren zestig voltrekken. Rechts: De Langestraat in 1890. Evenals nu, ook toen volop in beweging. Op de omslag: De beroemde Waag en kaasmarkt op een schilderij van J. P. Hor stok uit 1776 (Kaasmuseum, Alkmaar). Alle afbeeldingen en afgebeelde voorwerpen zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het Gemeentearchief en het Stedelijk Museum.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1987 | | pagina 26