Nog eens 8 oktober
gegaan, want er was nogal wat verschil van inzicht
tussen de leden van de voormalige regentenklasse,
de provisionele representanten en de fervente
patriotten, die plachten bijeen te komen in de
sociëteiten Broederschap en Eendracht. Op grond
van dit reglement werd een Comité van Algemeen
Welzijn van vier leden (te vergelijken met de
vroegere burgemeesters)een municipaliteit van 22
leden (te vergelijken met de vroedschap) en een
Comité van Justitie (te vergelijken met het college
van schepenen)gekozen.
De zeven Nederlandse gewesten vormden samen
de Bataafse Republiek. Lang heeft dat niet
geduurd, want in 1806 werd de Bataafse Republiek
afgeschaft en ontstond het Koninkrijk Holland, met
aan het hoofd koning Lodewijk Napoleon, de broer
24 van keizer Napoleon. In 1810 maakte
laatstgenoemde een einde aan het koninkrijk en
lijfde ons land in bij Frankrijk. In 1813 kwam een
einde aan zijn heerschappij en eindigde de Franse
tijd.
Eén gebeurtenis is er die nog bij veel mensen
bekend is. In 1799 deed een expeditieleger van
Engelsen en Russen een landing op de
Noordhollandse kust. Hevige gevechten
ontstonden bij Bergen en Castricum, waar het
invasieleger op hardnekkige tegenstand van de
Franse en Hollandse troepen stuitte. Alkmaar werd
op 3 oktober door de Engelsen bezet, die er hun
hoofdkwartier vestigden. Niet voor lang, want op 8
oktober moesten zij zich terugtrekken. Met als
gevolg, dat in de Franse tijd de achtste oktober
werd gevierd als de dag waarop Alkmaar van de
Spanjaarden én de Engelsen werd bevrijd.
Toch kregen de mensen langzamerhand genoeg van
de Fransen. De belastingen drukten zwaar, handel
en nijverheid kwijnden en de idealen van vrijheid,
Linksboven: De
paardetram in de Hout in
1905. Vanaf het einde van de
vorige eeuw was de
paardetram een gezien
middel van openbaar
vervoer in en om de stad.
Naarmate onze eeuw
vorderde, kwam daar meer
en meer de klad in. De
concurrentie met het
gemotoriseerd verkeer
konden onze viervoeters
niet meer aan. Eind jaren
twintig was de paardetram
verdwenen.
Rechtsboven: In 1865 werd
de spoorlijn Alkmaar-Den
Helder in gebruik genomen.
Deze foto van het
stationsgebouw, dat zich
toen midden in een
onbebouwde omgeving
bevond, werd een jaar later
genomen. Rechts bevindt
zich de remise.
Midden: Een prachtige
opname van de Dijk rond de
eeuwwisseling. Hildebrand
bezong deze straat met zijn
zadelmakerijen,
stalhouderijen en herbergen
al in de vorige eeuw. Voorde
Dijkbewoners was het
maken van deze foto een
bijzondere gebeurtenis.
Voor fotograaf C. van der
Aa wilde men in alle rust
poseren.
Links op de achtergrond,
op de hoek met de
Herenstraat, ligt herberg De
Vergulde Valk.