mm.
WÊp.u:fe'
Rekerlanden
Schoorldam
Gaan we verder op de dijk. De
dijk kronkelt, dan is het kanaal
dichtbij dan weer verder weg. Het
land tussen dijk en kanaal zijn de Rekerlanden. We
komen nu op een driesprong waar de Oudewal op de
dijk komt. Oudewal en Oostwal waren vroeger de
enige twee wegen van of naar Warmenhuizen.
Het aantal huizen
dat hier staat wordt
de volksmond
in
Bossie genoemd. Er
staat geen bordje
met die naam, Maar
op het bushokje
staat toch nog een
aanwijzing dat het
hier Bosje heet (zie foto).
De woestijn
Gaan we een klein stukje richting Schoorldam dan
zien we een plek met omgewaaide bomen en struiken.
Het ziet er nogal wild uit en werd vroeger bij de
plaatselijke bewoners aangeduid met de raadselachtige
naam 'De Woestijn'. Het is een doorbraak van de
Rekere, die hier een wiel heeft gevormd. In de loop
der tijd is het wiel verland. Ik weet van plaatselijke
bewoners dat het nog venige blubber was, je stak je
kloet er zo een eind in. Wanneer je op de Oudewal
richting de dijk gaat, zie je dat het laatste stuk voor de
dijk iets hoger is. Dit is veroorzaakt door materiaal uit
het wiel en verder uit wat de Rekere heeft aangevoerd.
Zavelgrond
Op het hogere stuk tegen de dijk aan bevind zich de
mooiste zavelgrond van Warmenhuizen. Bij het naar
binnen stromen van het water van de doorbraak mengde
zand en klei zich tot zavelgrond, die veel lichter te
bewerken is dan klei. Zo ook dit stukje op Bossie tegen
de dijk. Men teelde er de eerste vroege aardappelen, en
ook de vroegste 'poepe witte', een soort vroege witte
kool. Het is werkelijk een speciaal stukje grond.
We gaan weer verder met onze
tocht en komen aan in
Schoorldam. Er waren vroeger
maar enkele plaatsen waar je de
gemeente kon verlaten en Schoorldam was daar één
van. De naam is een combinatie van Schoorl en een
dam in de Rekere.
In de tijd dat het Noordhollands kanaal is gegraven,
werd in Schoorldam een vlotbrug gebouwd. Vanaf de
dijk ging je van de nog steeds bestaande Sluisweg zo
rechtuit de vlotbrug over. Je passeerde dan de gemeen
tegrens maar ook de grens van West-Friesland, je
kwam in Kennemerland.
Bij de aanleg van het Noord-Hollands kanaal kwam er
ook nieuwe oeververbinding, en dat werd een vlotbrug.
Deze oeververbinding heeft bestaan tot 1913.
Daarna kwam er een spoorbaan voor een tramverbin
ding van Alkmaar naar Warmenhuizen, waarvoor over
het kanaal een brug werd gebouwd waar ook het
verkeer gebruik van maakte.
Bij de aanleg van het Noordhollands kanaal werd
vanaf Amsterdam tot Zijpersluis gebruik gemaakt van
bestaande waterwegen. Het stuk van onze grens werd
de Koedijkervaart benut. De Koedijkervaart was
gegraven in het riviertje de Rekere.
Het laatste stuk van de Pompslsoot.
L 7 T".
mei 2017