mm. WÊp.u:fe' Rekerlanden Schoorldam Gaan we verder op de dijk. De dijk kronkelt, dan is het kanaal dichtbij dan weer verder weg. Het land tussen dijk en kanaal zijn de Rekerlanden. We komen nu op een driesprong waar de Oudewal op de dijk komt. Oudewal en Oostwal waren vroeger de enige twee wegen van of naar Warmenhuizen. Het aantal huizen dat hier staat wordt de volksmond in Bossie genoemd. Er staat geen bordje met die naam, Maar op het bushokje staat toch nog een aanwijzing dat het hier Bosje heet (zie foto). De woestijn Gaan we een klein stukje richting Schoorldam dan zien we een plek met omgewaaide bomen en struiken. Het ziet er nogal wild uit en werd vroeger bij de plaatselijke bewoners aangeduid met de raadselachtige naam 'De Woestijn'. Het is een doorbraak van de Rekere, die hier een wiel heeft gevormd. In de loop der tijd is het wiel verland. Ik weet van plaatselijke bewoners dat het nog venige blubber was, je stak je kloet er zo een eind in. Wanneer je op de Oudewal richting de dijk gaat, zie je dat het laatste stuk voor de dijk iets hoger is. Dit is veroorzaakt door materiaal uit het wiel en verder uit wat de Rekere heeft aangevoerd. Zavelgrond Op het hogere stuk tegen de dijk aan bevind zich de mooiste zavelgrond van Warmenhuizen. Bij het naar binnen stromen van het water van de doorbraak mengde zand en klei zich tot zavelgrond, die veel lichter te bewerken is dan klei. Zo ook dit stukje op Bossie tegen de dijk. Men teelde er de eerste vroege aardappelen, en ook de vroegste 'poepe witte', een soort vroege witte kool. Het is werkelijk een speciaal stukje grond. We gaan weer verder met onze tocht en komen aan in Schoorldam. Er waren vroeger maar enkele plaatsen waar je de gemeente kon verlaten en Schoorldam was daar één van. De naam is een combinatie van Schoorl en een dam in de Rekere. In de tijd dat het Noordhollands kanaal is gegraven, werd in Schoorldam een vlotbrug gebouwd. Vanaf de dijk ging je van de nog steeds bestaande Sluisweg zo rechtuit de vlotbrug over. Je passeerde dan de gemeen tegrens maar ook de grens van West-Friesland, je kwam in Kennemerland. Bij de aanleg van het Noord-Hollands kanaal kwam er ook nieuwe oeververbinding, en dat werd een vlotbrug. Deze oeververbinding heeft bestaan tot 1913. Daarna kwam er een spoorbaan voor een tramverbin ding van Alkmaar naar Warmenhuizen, waarvoor over het kanaal een brug werd gebouwd waar ook het verkeer gebruik van maakte. Bij de aanleg van het Noordhollands kanaal werd vanaf Amsterdam tot Zijpersluis gebruik gemaakt van bestaande waterwegen. Het stuk van onze grens werd de Koedijkervaart benut. De Koedijkervaart was gegraven in het riviertje de Rekere. Het laatste stuk van de Pompslsoot. L 7 T". mei 2017

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2017 | | pagina 9