Voor Sjaak heb ik vele toestellen gebouwd, jammer
genoeg is hij vrij plotseling gestopt met modelvliegen.
Natuurlijk heb ik voor mezelf ook verschillende toe
stellen gebouwd, zoals de Corsair en de Mustang, een
kist met 250 cm spanwijdte. Met helikoptervliegen
ben ik na een aantal maanden gestopt, de kosten daar
van liepen me te hoog op. De techniek die het tegen
woordig mogelijk maakt om helikopter te vliegen,
heeft het vliegen veel eenvoudiger gemaakt.
De club is na veel omzwervingen terecht gekomen in
de Wieringermeer en heeft nu een prachtig vliegveld
op de oude vuilstort vlak bij Medemblik. Helaas van
wege de verre rit heb ik moeten stoppen daar de
afstand groot is en de autorit te veel zou kosten. Ook
is het vliegen anders geworden omdat men nu hoofd
zakelijk met elektromotoren vliegt. Zo heb ik toch
nog een beetje luchtvaartervaring gekregen daar de
grondbeginselen dezelfde zijn.
Nieuwe baas
De Firma Snaas kende enkele verbouwingen door
uitbreiding en vernieuwing. Wij zijn ook een paar
keer met het personeel en aanhang uit geweest wat
heel mooie dagen waren. Bezoek aan de Zaanse
Schans en ook enkele bowlings die we bezocht heb
ben. Theo Boekel werkte in de winkel, die ik in de
eerste jaren ophaalde uit Zijdewind. Hij ging emigre
ren naar Nieuw Zeeland. Daar heb ik eerder goed
contact mee gehad maar plots is dat verbroken, de
oorzaak weet ik niet. Theo verzorgde daar Nederlandse
uitzendingen.
Bij Bang en Olufsen heb ik een enkele keer een cursus
mogen volgen te Kortenhoef. Dat waren interessante
leerzame dagen. 1982 werd een verdrietig jaar daar
Nic Snaas het bedrijf verkocht. Hij heeft voor
de meesten van het personeel ander werk gezocht,
maar alleen voor Rob Teitsma kon hij geen passend
werk vinden.
Ik ben toen voor de Firma van Zoonen gaan werken,
alleen was er geen werk voor vijf volle dagen. Drie
dagen in de week naar Slootdorp en de rest thuis
klanten die ik zelf had bediend. Ook werd ik een paar
keer opgeroepen voor werk in Ursem. De firma
Konijn en ook de firma Jan Groot in Schagen heeft
me eens nodig gehad. Al met al was ik zeer tevreden
met deze oplossing. Toen ik 65 werd ben werd ik
alleen nog door van Zoonen opgeroepen als er TV's
defect waren. Ook van Zoonen stopte daar hij toch
ook op leeftijd was en zijn vrouw een beroerte gekre
gen had. Het bedrijf werd overgedaan aan een firma
uit Medemblik. Daar heb ik nog wel eens een TV
gehaald. Later kwam ik in kennis met Arnold de Wit
te Broek op Langedijk en haalde ik daar het benodigde
materiaal voor reparatie enz. In 2001 bij het bereiken
van de leeftijd van 75 jaar ben ik helemaal gestopt met
reparaties voor klanten. De Wit heeft het overgeno
men en als iemand mij belde voor reparatie van Radio
of TV stuurde ik ze naar hem.
Een (onverwacht) weerzien
Om nu weer terug te keren naar m'n diensttijd. Er is
van rijkswege na thuiskomst uit Indië niks gedaan
voor het welzijn van ons militairen. Vlak voor de
eeuwwisseling kwam daar iets verandering in, zo kre
gen we nog 1000 gulden en werd er een veteranenin-
stituut opgericht wat een maandblad uitgaf genaamd
De Opmaat. De soldaten werd daardoor gelegenheid
gegeven een reünie te houden. Voor ons chauffeurs
der Marine is dat ook gelukt. Op een keer in 1999
stond er een advertentie in de Opmaat van Gerard van
Roekel uit Ede. Hij zocht foto's uit die tijd aan de
Kruiserkade en vooral van de auto waar hij chauffeur
op was: de Lindwurm.
Zicht op Haringcarspel
De Corsair
november 2015