kool bedroeg in 1905 575ha, terwijl de andere gewas sen een klein aantal ha beslaat en net als de veeteelt afnam. De agrarische sector kent een kleinschalige industrialisering, nl. lokale kaasfabriekjes in Dirkshorn, Tuitjenhorn en Waarland, t.b.v. de export. Rijke boe ren - waaronder zijn voorganger Jacob Swan - leggen daarvoor kapitaal in. In Dirkshorn is er sprake van een kaasfabriek met een stoomketel in 1890, opgericht door C. Bijpost,J. Swan, en Jb. Kooij; in 1894 bevindt zich een kaasfabriek te Tuitjenhorn, de 'Geest des Tijds' geheten. Dan is er vanaf ong. 1898 sprake van Raiffeisen-/ Boerenleenbanken in elk dorp om de boeren en andere (middenstands-)inwoners met lage rentelenin gen te steunen: de plaatselijke elite vormde het bestuur. In Warmenhuizen en in de Langedijk bevinden zich zuurkoolfabrieken voor de industriële verwerking t.b.v. binnenlandse stedelijke consumptie en de export. (Spoor-)wegen vanaf 1867 Ook waren er in de buurgemeenten veilingen ont staan vanaf omstreeks 1880, geholpen door de aanleg (1865-67) van de hoofdspoorlijn Alkmaar-Den Helder (het station Noord-Scharwoude; en de halte Schagerwaard) met verbinding via Haarlem naar Amsterdam, en tramlijnen naar de veiling van Broek- op-Langedijk, de veiling van Noord-Scharwoude (dorp) en de veiling te Warmenhuizen (1913). Deze ontwikkelingen vereisten een beter wegennet: omstreeks 1900 is er sprake van macadamwegen (gruis) met paardenpaden in het midden t.b.v. paard en wagenverkeer en de fiets. De komst van de (vracht-) auto en bus na 1900 vraagt echter om versteende wegen (tegen het opwaaiend stof), een roep om minder bochtig wegennet dat beter verlicht wordt en betere wegen naar de spoorwegen en kanalen. De gemeente laat het initiatief over aan particulieren uit angst voor hoge kosten. Het plan om een tramlijn van de veiling van Broek op Langedijk naar Dirkshorn te realiseren, slaagt niet (vermoedelijk vanwege het lange en dus dure tramtraject, en vanwege het water rijke gebied). Kanalen Dirkshorn kende een beurtschipper die vertrok vanaf de Veersloot via een bochtig traject naar Alkmaar, en via de Tolkervaart naar Schagen. De bochtigheid en de sluis-hindernissen riepen om een snellere oplossing. Het kanalennet wenst men ook uit te breiden: daartoe richtte de van Hoorn afkomstige dhr. Aalst, directeur der Nederlandsche Handelsmij te Amsterdam, een lobbycommissie op waarin Burger ook zitting neemt (de Westfriese Kanalencommissie). Post, telegraaf, telefonie De behoefte aan snelle en betrouwbare berichtgeving naar en van de centra vergt een goede post- (vanaf 1850 rijksmonopolie), telegraaf- (dito vanaf 1865) en telefoonverbindingen (begin 1880); vanaf 1894 ligt er een telefoonkabel vanuit Alkmaar, via Warmenhuizen (postkantoor) langs de Koorndijk, naar Dirkshorn (met een postkantoor naast het gemeentehuis). Gas en elektra De modernisering is niet compleet zonder een betere huisverwarming en -verlichting. In plaats van petro leum komt er de gaslamp en later de elektrische lamp; het huis krijgt naast turf- en kolenverbranding, ook gas, geleverd door gasfabrieken te Warmenhuizen en Dirkshorn. De gemeente Harenkarspel steunt deze ontwikkelingen met financiële garantstellingen. Zicht op Haringcarspel In Schoorlse duinen, v.l.n.r. Pietertje Burger-Blankendaal, mevr. Molenaar?, 'Ma' Dekker-Blankendaal, mevr. Strooper Vl.n.r.Thijs Dekker, Jan Burger, Willem Strooper, Pieter Borst, Jaap Molenaar. mei 2014

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2014 | | pagina 13