J. Burger door de politie verzegeld werd), een gang waar zich de telefoonaansluiting bevond, een voorka mer welke diende als spreekkamer, een achterkamer annex keuken, vermoedelijk een bijkeuken, misschien was er een slaapkamer beneden voor de ouders; boven was er een zolder, met bedden voor de meiden, en dito voor de jongens.Van der Bilt was een r-k politicus die opereerde op nationaal niveau, in de geest van de KSA werkte, met belangstelling voor de marine (o.a. in Den Helder). Vermoedelijk liep het eerste contact via de rijkskring Den Helder en/of Provinciale Staten Noord-Holland, en/of de KSA. schot. Eerdere 19-eeuwse volkstellingen toonden een lichte, gaandeweg afkalvende Nederlands-hervormde meer derheid: de afkalving was het gevolg van de gereformeerde scheuring, geloofsafval, en de toename bij de rooms-katho- lieken. De volkstelling van 1899 telt 798 Nederlands- hervormden (38%), 1129 rooms-katholieken (53%) als de twee grote groepen, terwijl de gereformeerden 73 (3%) tellen, en er o.a. 32 niet-gelo- vigen (1,5%) zijn - een nieu wigheid in deze conservatieve plattelandsgemeente. Waar de eerste groep haar kleine meer derheid door interne verdeeld heid, en t.g.v. geloofsafval, in een grote minderheid zag ver anderen, waren - geholpen door de betere volksgezond heid - de rooms-katholieken door middel van de politiek van grote gezinsvorming bezig hun aantal aan het opschroe ven. De r-k meerderheid van 1899 vormde de basis voor de benoeming van een r-k burge meester in 1909, die echter tegenstander was van de zwaar doorgezette verzuiling van de kleine dorpen gemeenschap. De gemeente kende een agrarisch karakter. Deze sec tor had zich hersteld van een langdurige landbouw crisis. In de Schagerwaard en de andere polders aan de ruime oostkant bevonden zich de grotere bedrijven terwijl aan de westzijde meer kleinschaligheid voor kwam. De tuinbouw - werkzaam voor de (inter-) nationale verstedelijkte gebieden - nam toe, het areaal Zijn graf bevindt zich aanvankelijk op de oude r-k begraafplaats in Tuitjenhorn (direct achter de kerk), om na de ruiming ervan, overgeplaatst te worden naar de linkerbuitenkant van de huidige begraafplaats. De beide echtgenoten werden overigens niet in zijn graf bijgezet. De gemeente omstreeks 1890-1914 Het aantal inwoners in Harenkarspel bedroeg in 1904 ong. 2300 inwoners. Er was een licht mannenover- schot - vermoedelijk t.g.v. overlijden van vrouwen tijdens/na zwangerschap - en een licht vestigingsover- Zicht op Haringcarspel Aan de zijkant van het patronaat in Tuitjenhorn, 1925 Vaandelcomité. Voorste rij: v.l.n.r. Betje van Straaten, Kneel Boerdijk, Willem Strooper, Pietje) Burger, Jan Burger, pastoor Querelle, meeste Immens, Aaf Broersen, Marie Schouten. Achterste rij: Klaas Spaan, Jo Bes, Jan Strooper, Simon Burger, Cees Boekei, Piet Molenaar, Cees Stoop (dirigent?), Piet Blom, Boerdijk, Piet Spaan ('t Rijpje). Aan de zijkant (op het noorden) was de stal, waar nu een kleine vergaderruimte is. Van website Hildegardis: Na een inzameling waarmee men met een lijst door de parochie liep kon eindelijk tot aanschaf van een vaandel worden overgegaan. De overdracht vond plaats in het patronaat waar het vaandel werd ingezegend door zeereerwaarde Querelle en een toespraak door burgemeester Burger. Rond deze tijd moet de naam van de fanfare veranderd zijn van Roomsche Blijdschap naar Sint Hildegardis omdat die naam op het vaandel prijkt. mei 2014 Kaasfabriek Geest des Tijds

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2014 | | pagina 12