En de volgende mannen uit ons hoofddorp 'Haringcarspel' Jacob Gorter botteliersmaat 07-12-1756 1761 gerepatrieerd Gerbrandt Kuijper soldaat 30-07-1780 20-01-1781 overleden Pieter van der Busse soldaat 04-07-1789 19-07-1793 overleden in Azië Van de 48 dappere mannen overleefden er dus slechts elf de barre tochten en konden eenendertig het niet navertellen. Van de overigen liepen er twee weg uit dienst, kregen er twee een 'laatste ver melding', werd er één vermist en kwam er één niet opdagen bij het vertrek. Bronnen: Nationaal Archief en Warmenhuizen Kerkenraadshandelingen NG 1735-1800 op www.vpnd.nl DE FLUIT, HÉT HANDELSSCHIP VAN DE VOC De fluit werd gedurende de gehele bestaansperiode van de VOC intensief ingezet, zowel voor de reizen tussen Nederland en Oost-lndië als voor de verbinding tussen de handels posten in de Oost. Een fluit was ongeveer 40 meter lang en 5 meter breed, had een geringe diep gang, was sneller en stabieler dan veel andere schepen en had meer laadver mogen. In de Gouden Eeuw bestond daarom ook tachtig pro cent van de zee schepen uit flui ten. Op Holland se en Zeeuwse scheepswerven werden er vier- tot vijfhonderd per jaar gebouwd. De fluit was eigenlijk niet geschikt om in de tropen te varen: door de hitte konden de sterk gebogen planken barsten. Daarom werden deze fluiten "veel steviger gemaeckt" (Witsen) en van een galjoen voorzien. De Salemander een Oostindie Vaerder Het eerste fluitschip zou in 1595 in Hoorn zijn gebouwd naar een ontwerp van koopman Pie ter Jansz Vael. Kenmerkend waren een rond, versierd achterschip en een invallend boven- boord, waardoor het schip een peervorm kreeg. Deze vorm had een economische reden: de eerste fluitschepen voeren richting Oostzee. Bij de Sont, een van de drie zeestraten die het Kattegat (en daarmee de Noordzee) verbindt met de Oostzee, werd tol geheven. De hoogte van die tol hing af van de breedte van het dek. Door een smal dek boven een breed ruim te maken kon een maximale lading worden vervoerd tegen een minimale tol. Ruim twee eeuwen lang werd de fluit gebouwd zonder dat er grote verbeteringen nodig waren. De belangrijkste wijzigingen in de loop van de tijd waren de invoering van een kruiszeil, bram zeilen en stagzeilen, om op verre tochten de snelheid verder op te kunnen voeren. Ook toen al gold het adagium "Tijd is geld"! «e S alcuiaaJcr een Oo 6in<ti» VacrJer -15-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 2010 | | pagina 17