En de volgende mannen uit ons hoofddorp 'Haringcarspel'
Jacob Gorter botteliersmaat 07-12-1756 1761 gerepatrieerd
Gerbrandt Kuijper soldaat 30-07-1780 20-01-1781 overleden
Pieter van der Busse soldaat 04-07-1789 19-07-1793 overleden in Azië
Van de 48 dappere mannen overleefden er dus slechts elf de barre tochten en konden eenendertig
het niet navertellen. Van de overigen liepen er twee weg uit dienst, kregen er twee een 'laatste ver
melding', werd er één vermist en kwam er één niet opdagen bij het vertrek.
Bronnen: Nationaal Archief en Warmenhuizen Kerkenraadshandelingen NG 1735-1800 op
www.vpnd.nl
DE FLUIT, HÉT HANDELSSCHIP VAN DE VOC
De fluit werd gedurende de gehele bestaansperiode van de VOC intensief ingezet, zowel
voor de reizen tussen Nederland en Oost-lndië als voor de verbinding tussen de handels
posten in de Oost.
Een fluit was
ongeveer 40
meter lang en 5
meter breed, had
een geringe diep
gang, was sneller
en stabieler dan
veel andere
schepen en had
meer laadver
mogen. In de
Gouden Eeuw
bestond daarom
ook tachtig pro
cent van de zee
schepen uit flui
ten. Op Holland
se en Zeeuwse
scheepswerven
werden er vier-
tot vijfhonderd
per jaar gebouwd. De fluit was eigenlijk niet
geschikt om in de tropen te varen: door de hitte
konden de sterk gebogen planken barsten.
Daarom werden deze fluiten "veel steviger
gemaeckt" (Witsen) en van een galjoen
voorzien.
De Salemander een Oostindie Vaerder
Het eerste fluitschip zou in 1595 in Hoorn zijn
gebouwd naar een ontwerp van koopman Pie
ter Jansz Vael. Kenmerkend waren een rond,
versierd achterschip en een invallend boven-
boord, waardoor het schip een peervorm kreeg.
Deze vorm had een economische reden: de
eerste fluitschepen voeren richting Oostzee. Bij
de Sont, een van de drie zeestraten die het
Kattegat (en daarmee de Noordzee) verbindt
met de Oostzee, werd tol geheven. De hoogte
van die tol hing af van de breedte van het dek.
Door een smal dek boven een breed ruim te
maken kon een maximale lading worden
vervoerd tegen een minimale tol.
Ruim twee eeuwen lang werd de fluit gebouwd
zonder dat er grote verbeteringen nodig waren.
De belangrijkste wijzigingen in de loop van de
tijd waren de invoering van een kruiszeil, bram
zeilen en stagzeilen, om op verre tochten de
snelheid verder op te kunnen voeren. Ook toen
al gold het adagium "Tijd is geld"!
«e S alcuiaaJcr een Oo 6in<ti» VacrJer
-15-