Hf bloei te kunnen brengen maar die opzet mislukte en de zaak ging failliet. De inmiddels weer herstelde Niek Kuijper kon de werf terug kopen, zodat het nog altijd "Jachtwerf Kuijper" is. Enige scheepsfeiten: In 1912 werd het m.s. "Het Vertrouwen" groot 23 ton en met een motorvermogen van 14pk gebouwd voor G. Kooy Pzn. Die boot werd in 1923 verlengd tot 33 ton. Eveneens in 1912 werd de visboot "Engelina" gebouwd voor de fam. Goedhart in Zaandijk, dat scheepje kon 7 ton bergen en had een 6 pk motor. In 1913 liep het m.s. "Met Nieuwe Moed" van stapel, 21 ton en 12 pk, 6 jaar later werd hij verlengd tot 31 ton. Opdrachtgever was J. Wester uit Obdam. Ook in 1913 maakten ze bij Vlam het motorscheepje "Bergen" groot 18 ton en met een 7 pk motor. Dat schip werd in 1919 verkocht aan J. Paarlberg in Warmenhuizen en kreeg de naam "Morgenster 2". Paarlberg heeft met die boot tot 1932 gevaren, toen kwam de in Groningen gebouwde "Morgenster 1" waar alle 55+ ers in Warmenhuizen dierbare herinneringen aan hebben want daarmee gingen we op schoolreisje en ging je na het spannende "schutten" in Schoorldam de wijde wereld in. In 1914 werd voor J. de Groot in Krabbendam het m.s. "5 Gebroeders opgeleverd, laadvermogen 23 ton en met een 8 pk motor. In 1912 werd een beurtschip gebouwd voor Joris Schotvanger die het in gebruik nam voor een geregelde dienst Petten, Burgerbrug, Alkmaar v.v. Voor de Fa. A. den Das uit Schoorl werd een beurtvaartschip gebouwd, waarmee tevens vee kon worden vervoerd. Deze schipper voer op de markten van Alkmaar, Purmerend en de Zaanstreek. In 1971 werd de oude loods te klein voor de vele schepen die gebouwd moesten worden en werd hij verbouwd en vergroot. In en bij deze vernieuwde loods liepen in de jaren 70 en 80 veel schepen van stapel, een paar hoogtepunten: In '70 werd de "Zig Zag", een groot zeiljacht, voor een Amerikaan bebouwd. In '72 een zeekruiser met bestemming Duitsland, en in '73 zeezeilkruisers voor Canada en Duitsland. Bouw nr. 605 is de 29e van een serie Kustvaarders, en was besteld door dhr.Kok uit Den Helder, kustvaarders waren een type motorzeiljachten. Het bouwnummer 605 maakt duidelijk dat er op de werf hard gewerkt werd, men begon nl. na de tweede wereldoorlog met deze telling. In '74 werd een samenwerkingsverband aangegaan met de werf "Nicolaas Witsen" uit Alkmaar. Kuijper bouwde casco's die op de Alkmaarse werf werden afgebouwd deze samenwerking is inmiddels beëindigt. Een uniek schokkeijacht van 17 meter lengte werd in '84 te water gelaten. De "Vesta" is een schip dat we nog vaak in Schoorldam terugzien, het is door Kuijper in 1984 gebouwd en is een "Gaffelkits", bestemd voor de chartervaart. Van de populaire zeilboot, "Breeweid 31", een ontwerp van de in Warmenhuizen wonende Aad de Lange die als bedrijfsleider op de werf heeft gewerkt en van G. Kuijper zijn ruim 50 exemplaren gebouwd. In de hal zijn nieuwe schepen in aanbouw, op de werf zijn schepen in onderhoud en de haven ligt vol met overwinteraars. 375 jaar scheiden de eerste schuitenmakerij aan het riviertje "de Rekere" van de Scheepswerf Kuijper aan het Noord Hollands kanaal. Misschien wel het oudste bedrijf in onze gemeente. Samengesteld door: Dick Veldboer, Sam Schipper en de fa. Kuijper. Ook dit soort scheepjes werd in Schoorldam gemaakt MÊÊm Ill100Het schip van ill. 99nu onder de naam Morgenster"varende onder SchoorldamHet schip werd later voorzien van 30 pk. Kromhout 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Zicht op Haringcarspel | 1997 | | pagina 25