4.8 De HMT Solon betekende vrijheid. Half augustus was het nieuwe maan. We besloten hiervan gebruik te maken om af te varen. Natuurlijk zou ook het weer moeten meewerken. Zonder problemen werd de boot voor het midden van de maand in de vrachtwagen geladen en naar de boerderij gebracht. Ted de Jong bleef in de buurt en zou ons op de hoogte houden indien zich bijzondere zaken zouden voordoen en ons eveneens melden hoe het weer en de zee ter plaatse waren', schrijft K.H. Schilp over de eerste poging van hem en zijn maten om naar Engeland over te steken. Die eerste maal mislukt finaal, want een van de banden van het onderstel waarop hun boot is vastgesjord stoot met een luide knal lek. Toch weten ze nog niet van opgeven. De vijf vluchters en twee helpers trekken met moeite het hele spul verder. Om aan de andere kant van een sloot te komen steken ze een vlonder over. Op die vlonder glijdt de boot echter door een onverwachte beweging naar bakboord. Er kraakt iets en boot en onderstel beuken dwars door het hout heen. Er is geen beweging in te krijgen. De mannen maken de boot los en duwen hem in de sloot. Oranje Vrijstaat Schilp: 'Zo brachten we hem weer terug naar de boerderij van Cor en Trijntje de Jong, de Hoeve Oranje Vrijstaat aan de Voorweg even ten noorden van Callantsoog. Ook het onder stel werd teruggebracht. Met hulp van de boer en zijn familie werd alles opgeborgen.' Een maand later gelukt het wel de boot op zee te zetten. Eerder dat jaar, we spreken 1941, is Schilp in contact gekomen met H.G. Broekman, gemeenteambtenaar in Amsterdam en reserve-officier der artillerie. Samen met Jan Emmer (die later wordt opgepakt en in het concentratiekamp Mauthausen zal omkomen) schaffen ze met hulp van J.R. Morré, leraar aan de Amsterdamse machinistenschool, een boot aan, een 16-voets runabout. Geen zeewaardig vaartuig, maar met enkele aan passingen en een vertrek bij kalme zee moet de overtocht mogelijk zijn. Emmer wil de boot wel met zijn vrachtwagen naar de kust vervoeren onder voorwaarde dat hij mee mag naar Engeland. C. Hoeve in Zunderdorp helpt de mannen aan een oude as van een auto die met enig geknutsel als trailer gebruikt kan worden. De buitenboordmotoren die ze al eerder hebben gekocht, worden gereviseerd in de werkplaats van het gemeentevervoerbedrijf in Amsterdam. In die garage staat een aantal auto's van de Amsterdamse politie. Het is heel eenvou dig om uit de tank van deze vooroorlogse DKW's benzine af te tappen. a '4f$ Het gezelschap wordt uitgebreid met R.E. Sanders, een accountant en met werktuigkundige Armand E. (Ted) de Jong, voor de oorlog machinist bij de Rotterdamse Lloyd en verzetsman. De familie De Jong (geen familie van Ted) blijkt bereid boot en trailer tijdelijk onder te brengen in een van de schuren van de Hoeve Oranje Vrijstaat. De boerderij ligt op een gunstige plaats, midden in het land op ongeveer 150 meter van de weg langs de duinen en recht tegenover de smalste en meest gunstige plek om door de duinen te steken. Inkorten Aangezien de Duitse bezetter het heeft verboden boten te vervoeren, doet zich een nieuw probleem voor. De runabout moet in een gesloten vrachtwagen naar Callantsoog worden gebracht, maar de wagen van Emmer is daarvoor te klein. Ze besluiten de boot twee voet (ruim zestig centimeter) korter te maken en er een nieuwe spiegel in te zetten. Dat gebeurt illegaal op de door de Duitsers bezette werf van P. Saedt, aan het einde van de Overtoom in Amsterdam. Ook monteren ze een buiskap van zeildoek en schilderen de zaak grijs. Even voor het midden van de maand augustus zorgen ze ervoor dat de boot naar de Hoeve Oranje Vrijstaat wordt vervoerd, om enkele dagen later noodgedwongen weer af te druipen. De eerste poging is mislukt. 21 Gif01"£ KEET£N Kaart van Callantsoog en omgeving met de vluchtroute

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Kring van Vrienden van de Hondsbossche | 1995 | | pagina 21