•sr- 1 "1 'l^ Figuur 4. Gedeuvelde pen (Cattrysse Logan, 2012) wees er op, dat het hout ook een herbruikte gang ge- weest kan zijn (Eelman, 2013, persoonlijke communica- tie). Dit lijkt zeker een valide interpretatie. De gangen zouden zijn bevestigd aan de buitenboordzijde van de spanten door middel van houten pennen. Gezien de breedte van het scheepshout zou het zelfs om een berg- hout kunnen gaan.13 Indien dat inderdaad het geval is, Het Paal 8 scheepshout als een longitudinals versterking zoals bedoeld door de heer Eelman (Cattrysse Logan, 2012) zouden de niet perforerende ijzeren spijkers de restanten kunnen zijn van metalen versterkingen bevestigd aan de buitenboordzijde van het hout, vergelijkbaar met de ver sterking van het berghout van het waterschip in het Nieuwland Museum te Lelystad. Hoewel het gebruik van een stootvoeg of een verticale las de meest voor- komde las was voor het bevestigen van twee gangen, was het gebruik van een Z-vormige las niet ongebruikelijk. Het gebruik van Z-vormige lassen is bijvoorbeeld bekend bij de constructie van botters, een veel gebruikt scheeps- type op de Zuyderzee (Dorleijn, 1998, p76). Ondanks de hierboven beschreven hypothesen blijft de originele functie van het hout onduidelijk. Het tekort aan archeologische context en de grote verscheidenheid aan construciekenmerken op het hout maken het niet ge- makkelijker om tot een afdoende interpretatie te komen. Volgens de auteurs is de interpretatie van het hout als een berghout echter het meest waarschijnlijke. Wat betreft de datering zou een dendrochronologische datering van het scheepshout meer duidelijkheid kunnen bieden. Zo een datering is, bij weten van de auteurs, tot op heden nog niet uitgevoerd. Conclusie Het scheepshout van Paal 8 blijft onderwerp van inter pretatie en discussie. Volgens de auteurs gaat het hier niet om een hout uit de Vikingtijd, hoewel dit ter discus sie blijft. Een dendrochronologische datering van het hout kan meer informatie leveren over de herkomst en datering van het hout. Ook de functie van het hout is nog steeds niet afdoende verklaard, maar volgens de auteurs is het gebruik van het hout als een gang, mogelijks zelfs een berghout, het meest waarschijnlijk. Alexander Cattrysse en Margaret Logan Met dank aan: Jan Kikkert, Hans Eelman, Professor Doctor Thijs Maarleveld, SDU, IFMAF, en de Rijksuniversiteit Groningen Grafiek van de C-14 datering Bibliografie v*5- - |Paal 8 timber I iDeckplankinql peam Stanchion| Keel and stempost| 1 sigma 68% 1663.. 1689 cat AD 1730..1810 cal AD 1926..1953 cal AD 2 sigma 95% 1647..1708 cal AD 1719. 1826 cal AD 1833.1889 cal AD 1914..1953 cal AD 1800 1700 1800 Caltndar year* AD Rarrwr al rtca!09 Dorleijn, P. (1998) De Bouwgeschiedenis van de hotter. Franeker, Uitgeverij Van Wijnen. Eelman, H. (2013) Paal 8. Personal communication. Godal, Jon Bojel (1995) The use of wood in boatbuilding. In: Olaf Olsen, Jan Skamby Madsen, Flemming Rieck eds. Shipshape - es says for Ole Crumlin-Pedersen on the occasion of his 60th anniversary. Roskilde, Viking Ship Museum, pp.271-282. National Maritime Museum (Great Britain) (2015) The Vikings [Internet]. Available from: <http://www.rmg.co.uk/explore/sea- and-ships/facts/ships-and-seafarers/the-vikings> [Accessed 2 January 2015]. Steffy, J.R. (1994) Wooden ship building and the interpretation of ship wrecks. College Station, Texas A&M University Press. 13 Een berghout is een bredere gang die gebruikt werd als longi- tudinale versterking van de scheepsromp, om de invloed van een impact op de scheepsromp gedeeltelijk op te vangen en daarmee de integriteit van het schip te beschermen. Nummer 115, juni 2015 Historische Vereniging Texel 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 13