soms gedeelten van de lading, geplaatst op de 'Laza retto'. Dit schip werd gebruikt voor mensen en goede- ren die in quarantaine werden geplaatst. Mocht de be- manning schuldig bevonden worden, dan werden ze gevangen genomen, bij geen schuld vrijgelaten. Uit het verslag van het verhoor van bootsman Cornells Barentsz komt naar boven dat het er niet echt streng aan toeging. De bootsman had tijdens het verhoor aan- gegeven dat hij een brief aan zijn vrouw op de brieven- bus had gedaan. Het verhoor van de bootsman vond plaats op 7 en 8 maart 1781, ruim anderhalve maand na de kaping. Het verhoor vond plaats in the House of Cotton, Sheer- ness, Sheppy Island. Dit verhoor leverde veel informa- tieop, bijvoorbeeld de al eerder genoemde lading, de vertrekhaven en de eigenaren van het schip. Een van de belangrijkste vragen uit het verhoor: "Where were you born, and where have you lived for these seven years last past Where do you now live, and how long have you lived in that place? To what prince or state, or to whom are you or have you even been a subject, and what cities or towns have you been admitted a burgher or freeman, and at what time were you so admitted Waar ben je geboren en waar heb je gewoond de laatste zeven jaar? Waar woon je nu, hoe lang heb je daar ge woond? In welk land en in welke plaatsen ben je een burger of vrijman? Het antwoord van Cornelius Barentsz, Boatswain of the Vrou(we) Maria Antonia, Dutch Ship. To the First Interrogatory this deponent saith, that he was born at Texel and had lived there all his life, and now resi des there &r is a subject to the states of Holland, and a Burg her of Texel by birthVerder zegt hij dat hij kapitein Mi- chiel Witte op het moment van de kaping al ruim 9 a 10 jaar kent. De eigenaren van het schip zijn twee broers, de gebroeders "Carli di Banardo" uit Amster dam. Het zijn volgens de bootsman goede bekenden van Michiel Witte. De gebroeders woonde op de Key- sersgracht bij de Leidsestraat, Michiel Witte woonde op Texel. De bemanning bestond uit 13 man van verschillende nationaliteiten. Maar of deze in Amsterdam of in Italie aan boord zijn gekomen, was niet bekend. Een beetje onduidelijk, omdat de monsterrol 17 bemanningsleden vermeldde. Volgens de bootsman was het de eerste keer dat het schip gekaapt werd. Op de vragen met betrek- king tot de scheepspapieren, vrachtbrieven, verzekerin- gen en paspoorten kan hij geen antwoord geven. In ie- der geval zijn deze niet overboord gegooid. Er waren geen passagiers, militairen of burgers met de Engelse nationaliteit aan boord. Wei was de 'Vrouwe Maria Antonia', zoals elk koopvaardijschip uit de 18e eeuw, bewapend met lichte kanonnen en musket- ten. Laatste nieuws uit Engeland - Amsterdamse Courant van 12 mei 1781 - brief uit Engeland - uitspraken uit het Admiraliteits Hof - onder andere de 'Vrouwe Maria Antonia'. Gevangen of naar huis? Wat er verder na het verhoor gebeurde met de beman ning en het schip is onbekend op het moment van schrijven van dit artikel (zomer 2012). Wei weet ik dat het schip later weer terug in Nederland is. De vraag die we ons kunnen (of moeten) stellen, waar was Michiel Witte op het moment van de kaping? Hij komt niet meer apart voor in de verhoren en andere stukken die we hebben kunnen vinden. Is hij gevangen genomen, is hij ontsnapt? Er zijn van hem geen stuk ken in het dossier, en ook in de kranten na 1781 is niets meer over Michiel Witte gevonden. Ik neem aan dat hij gevangen genomen is en tijdens een gevange- nenruil is uitgewisseld voor Engelse gevangenen. Erik van der Doe beschrijft in de Gekaapte kaper dat de schepen die naar Portsmouth waren gegaan om de ge vangenen op te halen, op 22 juli terug uit Winchester zijn gekomen, waar de Hollandse en Zeeuwse krijgsge- vangenen zaten13. 'Den 3 Augustus's morgens zyn uit zee en voor deze stad ten anker gekomen, 's Lands Oorlog-Fregatten de Pollux, Kap. S. Rauws en de Cencaurus, KaptJ.E. Raid, beiden uit Engeland, welke tot groote blydschap van de ingezetenen van ons Eiland medebrengen 149 uitgewisselde krygpgevan- genen. Het schynt, dat onze gevangenen in Engeland het niet zo slegt moeten hebben, althans daar zyn'er die hunne vryheid voor een geringe som, aan een ander verkogt heb ben, en als gevangenen aldaar zyn gebleven, tot da t het be- slissend Vrede-Verdrag zal gesloten zyn'H. Antwoord op de le vraag. fcCDCpCD gCCUQaeUJUCCiu w Kmiiu|i>u iww w%. «wvv» Vrindea Cspt. D. Bakkcr, het Schip gecondemneerd en een ge- dcelte der Lading gcteferveerd, de Vrouw Mar;* Antonia het Schip gecondemnedrd een gedeeite derLad«g"rug, de Catba- rioa Cipt. J. Root het Schip gccondemneerd en de Ltding ge- - de Vrouw Hendrica Capt. Hend. A.-Vengfler Amsterdamsche Courant - 12 mei 1 781 13 Sailing Letters Journaal IV 14 Nieuwe Nederlandsche Jaarboeken deel 18, 1781 Nummer 106, maart 2013 Historische Vereniging Texel 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2013 | | pagina 19