ten. De enige hoop putte men uit het scheeps geschut en de batterijen rond Den Helder, waar mee men kon verhinderen dat de vijandelijke vloot het Marsdiep zou binnen varen. Na de landing tus sen Kijkduin en Callantsoog konden de Russen en de Engelsen die fortificaties van achteren aanval len. Met die mogelijkheid had men nauwelijks re kening gehouden. De bevelhebber van de Bataafse troepen, Daendels, zag daarom geen heil in de ver dediging en gaf Den Helder prijs. Door de val van Den Helder achtte Schout-bij-nacht Story zijn positie zo precair dat hij met zijn vloot overhaast vluchtte naar de Vlieter, een vaarwater in de Zui derzee tussen Lutjeswaard en Breezand. Door de vorm en de omringende ondiepten leek dat een veiliger ligplaats dan de rede van Texel. De Britse eis om zich over te geven of zich voor de Prins van Oranje te verklaren, had hij afgewezen. In deze context is het duidelijk dat met de 'Prins' de kroon- of erfprins, de oudste zoon van stadhouder Willem V wordt bedoeld. Op 30 augustus zeilde de Britse vloot, waaronder 24 linieschepen, het zeegat van Texel binnen en werd Schout-bij-nacht Story met z'n vloot in de Vlieter opgesloten. De schepen van de Britse vloot voerden behalve de eigen vlag ook de Oranjevlag van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlan den. Dat gaf de indruk dat de Britten niet als vijan den, maar als bevrijders kwamen. De oudste zoon van Willem V hoopte daarmee op een algemene op stand in de Bataafse Republiek ten gunste van zijn vader. Al bij het zien van de Oranjevlaggen ont stond grote onrust onder de bemanning van de Ba taafse schepen. Story was zo onzeker dat hij geen strenge maatregelen durfde te nemen om de eerste vormen van verzet tijdig de kop in te drukken. De poppen raakten pas goed aan het dansen toen de eerste Engelse schepen zich aan de ingang van de Vlieter vertoonden. Op een aantal schepen brak zelfs openlijk muiterij uit. Daarop werd door Story en zijn officieren krijgsberaad gevoerd. Unaniem werd daarbij besloten de Bataafse vloot zonder slag of stoot over te geven. In naam van de Prins wer den de schepen door Mitchell in bezit genomen. De bevelvoerende Bataafse officieren werden als krijgsgevangenen naar Den Helder afgevoerd. Toen de kroonprins, de latere Koning Willem I, daarna een aantal veroverde schepen bezocht, werd hij met donderend gejuich door de zeelieden ontvan gen. De politieke gezindheid toonde nogmaals dat onze vloot een onbetrouwbaar instrument kon zijn. Deze taferelen moeten zich afgespeeld hebben tussen 30 augustus en 8 september 1799. In onze familie-anekdote over de loodsman Krijnen gaat het niet om de Koning, maar om de kroon- of erfprins Willem Frederik, de latere Koning Willem I, die aanwezig was bij de vlootoperaties in 1799. Op 28 augustus van dat jaar hebben op bevel van de Engelse vice-admiraal Mitchell alle Hoornder loodsen hun diensten verleend, de dag daarop alle Texelse loodsen.5 Als we de loodsenregisters van Hoornder loodsen bekijken, waarvan de laatste uit het jaar 1794 dateert, dan waren de loodsen 284, 395, 12, 26, 29 en 47 in de Krijnenfamilies bij die operaties betrokken. 'V* ■jltJr///: \j yutr»;. •it'll oh Hi: -IVIVilUHIUW KlMFEU ISrair ,f |-oKl)|b tU.- Engelse zeekaart door D.W. Heather uit 1 805. De Zanddijk tussen Eijerland en Texel is in 1628/1629 aangelegd, maar ontbreekt op deze kaart. Ook de situatie bij de Haaksgronden en het Schulpengat vertoont een veel ouder kaartbeeld. conNederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam) 5 Vonk Nummer 100, september 2011 Historische Vereniging Texel 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2011 | | pagina 27