tijdens haar bezigheden in de keuken vertelde over een voorvader die loods voor de koning was ge weest. Meer details zou ik later nog wel eens uit zoeken, ware het niet dat ik bij de voorbereidingen voor het Teleac-programma rondom het "Verbor gen Verleden" met Carry Tefsen wakker werd ge schud. Ook het verhaal over haar Krijnenfamilie en een Duitse afkomst daarin kende ik.3 Daarvoor had ik een verklaring gevonden en in een boek werk vastgelegd.4 Dat was dan ook de aanleiding dat Teleac mij verzocht mijn bevindingen nader toe te lichten na de vondst van het "Krijnenar- chief" in de bibliotheek van de Historische Vereni ging Texel. Nu, na meer dan 200 jaar, blijkt er dan iemand te zijn, die zich naar aanleiding van die overleverin gen afvroeg, wie dan wel de mannen, vrouwen en kinderen aan Den Hoorn waren die daarbij betrok ken waren. Deze anonieme Texelaars verdienen niet naamloos in de schemer van de geschiedenis opgelost te blijven. Om een antwoord op die vraag te krijgen, moeten we ons eerst een beeld vormen van de krijgshandelingen die zich in het najaar van 1799 in de Kop van Noord-Holland afspeelden en wat daaraan voorafging in 1798. De beschrijving hiervan is voor een groot deel ontleend aan de publicatie van Dr. C.N. Fehrmann. Loods voor de koning In elke familie doen wel verhalen de ronde over ge beurtenissen waarbij voorouders betrokken waren. Die verhalen worden dan van generatie op genera tie overgebracht. Het gevaar daarbij bestaat dat de anekdote wordt aangedikt en geleidelijk zo veran dert, dat die niet meer met de werkelijkheid over eenkomt. In dit geval gaat het verhaal dat een van de voorouders van de scheepstimmerman Jacob Krijnen uit Den Helder loods zou zijn geweest op een vaartuig waarop de latere Koning Willem I zich bevond bij zijn terugkomst naar Nederland. Juist het onderzoek naar zulke verhalen maakt van stam boomonderzoek een boeiend geheel. Het wordt dan meer dan een droge opsomming van data en plaat sen. Nuchtere cijfers geven ons geen enkel idee van de omstandigheden, de gewoonten en de leefwijzen als daar niet de achtergrond bij wordt betrokken. Op zoek naar de achtergrond en herkomst van het verhaal, richtte mijn aandacht zich op de landing van de latere koning Willem I, zoon van stadhou der Willem V. Die landing vond plaats op het strand van Scheveningen op 30 november 1813. Al snel kwam ik tot de gevolgtrekking dat een van mijn Texelse voorvaderlijke loodsen daarbij niet aanwezig kon zijn geweest. Hier klopte het door mijn grootmoeder overgeleverde verhaal in ieder geval niet.Door de gebeurtenissen voorafgaand aan de bevrijding van de Nederlanden van de Franse overheersing kreeg ik toch enig houvast omtrent de kern van de anekdote. Mijn aan zekerheid gren zende conclusie volgt uit een stukje vaderlandse geschiedenis ten tijde van de Bataafse Republiek, rond de Engels-Russische landing in Noord-Hol land. In het voorjaar van 1799 gingen in ons land ge ruchten dat Engeland, dat de suprematie op zee had, een groots opgezette onderneming tegen de Bataafse Republiek aan het voorbereiden was. Hoe en waar die plaats zou vinden, was toen nog duis ter. Midden augustus van dat jaar zeilde een Britse vloot met aan boord 12.000 man aan Engelse- en Russische landingstroepen naar de kust van de Republiek. De voorhoede van deze zeemacht ver scheen op 19 augustus voor de Noord-Hollandse kust. Tussen Kijkduin en Callantsoog vonden grootschalige landingsoperaties plaats. Bovendien werd het Texelse zeegat bedreigd door een mach tige Britse vloot onder bevel van vice-admiraal Mitchell en vlooteenheden van admiraal Duncan. In het regeringscentrum in Den Haag was men in rep en roer, omdat men zich daar zorgen maakte over de krijgshandelingen. Vooral was men be ducht voor onze vloot, die op de Rede van Texel lag. Tegen de in aantocht zijnde Engelsen zou Schout-bij-nacht Story met zijn 12 oorlogsschepen, waaronder 6 linieschepen, weinig kunnen uitrich- O In: Carry Tefsen echt 4 In: Krijnen, een loodsengeslacht De prent met daarop een Oostindiëvaarder die bij Jacob Krijnen aan de wand hing. (coll. en foto d. Meurs) 22 Historische Vereniging Texel Nummer 100, september 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2011 | | pagina 26