De redenen voor een meisje om een merklap te leren maken zijn nu wel duidelijk. Als beheerster van de linnenkamer in een betrekking, als zelfstandig naaister, als huisvrouw of als mevrouw die haar personeel moet kunnen controleren, was de vaardigheid in het borduren van letters en cijfers onontbeerlijk. Er bestaan lappen met alleen alfabetten (zgn. letterlappen), maar vaak staan er ook randjes en figuurtjes op. Even heel kort gezegd: de randjes konden als versiering op het beddengoed of de kleding dienen, of hoorden bij de klederdracht van de streek waar de merklap werd geborduurd. De motieven konden uit voorbeeldboekjes nageborduurd worden, maar gelukkig bestond er vaak ook de vrijheid om zelf een mooi figuurtje te bedenken. Dat kon iets van het borduurstertje zelf zijn, een dier, haar woonhuis maar ook personen of objecten die met het geloof te maken hadden (Adam en Eva, een monstrans). Veel figuren stonden ook symbool voor iets, zoals bv. een hondje voor trouw. Een meisje borduurde soms ook thuis de merklap van moeder of oma na en voegde iets van zichzelf toe. Het voert te ver om hierop verder in te gaan, we gaan terug naar de merklap van Mevr. Bep van der Meer-Langeveld. De merklap en de betekenis van de geborduurde letters De lap is ruim 30x30 cm, geborduurd met zijde op linnen. De zijde glimt nog prachtig, hoewel de lap aan het begin van de 19e eeuw is ontstaan. We komen meteen al op een punt dat aandacht verdient: er staan twee jaartallen op geborduurd en wel 1803 en 1806. De alfabetten en motieven laat ik voor wat ze zijn, de aandacht gaat nu uit naar de informatie die deze merklap geeft over de identiteit van de maakster, haar ouders, broers en zussen en haar man. Een Texels meisje met de initialen WAK heeft in 1803 een merklap beëindigd. Ze heeft het alfabet op verschillende manieren geoefend en enkele figuren uit een boekje nageborduurd. Er zijn lekker veel kleurtjes gebruikt: sommige figuren hebben elke nieuwe regel een andere kleur! Haar initialen heeft ze er flink groot op gezet, waarschijnlijk uit trots op haar werkstuk. Wie op de foutjes let is een kniesoor, de letters van het woordje "anno" dansen een beetje en de eerste 2 bloempotten staan stijf tegen elkaar, niet helemaal goed geteld. Als we deze lap zo hadden gevonden was het moeilijk geweest om uit te vissen wie hem Nummer 92, september 2009 Historische Vereniging Texel 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2009 | | pagina 7