Drie messing schalen waarbij duidelijk te zien is dat door erosie een deel van het materiaal verdwenen is. zijn daar door de eeuwen heen veel schepen vergaan. Ter illustratie daarvan een bijzonder verhaal uit de maritieme historie. Het verhaal van het door de VOC gecharterde schip ROB. Het was 4 januari 1640. De ROB lag op de tegen harde wind beschutte Rede voor anker. Enige maanden daarvoor vocht de ROB onder leiding van Maarten Harpertszoon Tromp voor de Admiraliteit van Amsterdam tegen de Spanjaarden bij Duins. Deze zeeslag werd een grandioze overwinning voor de onzen. Het vroor dat het kraakte. Door de geweldige kracht van de ijsvelden brak de ankertros en schip en ijsmassa's schoven op de zandbank Burgzand. In de volgende dagen werd het schip vermorzeld door de enorme krachten. Geen helicopters, geen reddingboten met Volvo motoren en dat betekende: geen redding voor de opvarenden. Restanten van het trotse schip verdwenen onder het ijs en werden door de alsmaar voortdurende vloed en ebstroom onder het zand gewerkt. In het voorjaar werd er van de ROB niets meer teruggevonden. HET SCHIP IS VOOR DE EERSTE KEER VERGAAN Met vergaan wordt nog steeds bedoeld: door- wat voor oorzaak dan ook verdwenen onder water en veelal onder het zand in de zeebodem. Jaren van onderzoek op circa 75 gevonden scheepsrestanten leerden mij dat oorlogsgeweld, stormen, brand en ijsgang de grote boosdoeners waren. Oorlogsgeweld Zo zocht ik eens rond 1982 naar de ARDNAMULT, een stoomscheepje van 669 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2006 | | pagina 6