Polder Eendragt op Texel de polder meer in mocht. Ze was gebelgd dat haar raad was genegeerd. Ze was in die korte tijd gegroeid in haar rol als 'onbezoldigd coördinator' op het kantoor van Eijerland. Ze heeft me later dat verhaal vaak verteld en was er stellig van overtuigd dat dit ongeluk nooit had hoeven gebeuren Er waren in de stormnacht schepen gestrand en de reddings boot van De Cocksdorp, de Joan Hodson, was uren lang in touw geweest. De Zweedse vrachtboot Virgo zat bovenop de Vliehors. Van De Cocksdorp uit is de Virgo maandenlang goed zichtbaar geweest. Op de Eijerlandse gronden was de Duitse tanker Oder gestrand. In de dagen en weken na de ramp was het zeer span nend voor een jongen van 12. Er kwam een regi ment militairen uit Assen, die vertoefden in de Robbenjager en hielpen het gat in de Eendrachtdijk te dichten. Er was een ploeg van de Heidemij ook bezig met de herstelwerkzaamheden. De polder Eijerland had zo'n 25 extra mensen in dienst geno men. Bovendien stonden de kranten vol nieuws over de ramp en niet te vergeten de radio. Ongekend dat er met een ramp in Nederland zoveel mensen om zijn gekomen. Het duurde maanden voordat het weer 'normaal' werd in De Cocksdorp, maar de gebeurtenissen blijven je bezighouden ook nu na 50 jaar nog. Noten: 'Louis van Hoorn (1940, De Cocksdorp) zoon van Adriaan (Adri) Louisz van Hoorn (1914 De Cocksdorp-1999 Den Burg) en Engeltje Aries Koopman (1918 Oosterend-2000 Den Burg). Gehuwd met An G.A.T. Goossens (1938 Eindhoven). -Engeltje Koopman (1918 Oosterend-2000 Den Burg) dochter van Arie Jansz Koopman (1887 PH- polder-1968 Den Burg) en Trijntje Reijnders van der Vis (1890 Oosterend-1923 Oosterend) 3Adriaan (Adri) van Hoorn, zoon van Louis Adriaansz van Hoorn (1886 Krabbedijke Zeeland- 1982 Den Burg) en Neeltje Jobs Kikkert (1890 De Cocksdorp-1964 Den Burg). Adri van Hoorn was opzichter, secretaris en penningmeester van de pol der Eijerland. 4De uitmonding van het gemaal en het haventje werden in die tijd nog algemeen 'de Sluus' genoemd, wat nog dateert uit de tijd dat het overtol lige binnenwater van Eijerland via een zeesluis werd gespuid. In het begin van de vorige eeuw is de zeesluis vervangen door een elektrisch gemaal. 5Wieringer aken. 6Louis Adriaansz van Hoorn sr (1886 Krabbedijke- 1982 Den Burg). Rapport Betreffende het verloop van de stormvloed van 31 januari en 1 februari 1953 Texel, februari 1953 De opzichter van de polder Eendract op Texel L. van Hoorn' Toen ik, ondergetekende, in de vooravond van 31 januari omstreeks te 18 uur, op de zeedijk bij De Cocksdorp kwam om eens hoogte en breedte te nemen, bleek dat de slikken, die op een hoogte lig gen van ongeveer NAP, nog gedeeltelijk droog lagen. Hieruit maakte ik op, dat, niettegenstaande het stormde, het met de hoogwaterstand nog wel zou kunnen meevallen. Toen ik te 19 uur weer op de dijk kwam, bleek mij, dat in die tijd het water ruim één meter was opgelo pen. Dit was voor mij het sein om de dijkwacht op te roepen. Ik belde eerst dhr. Rutten2 en verzocht hem al het beschikbare personeel, bestaande uit 4 man, later is daar nog één man aan toegevoegd, naar de zeedijk te laten gaan, gewapend elk met een pak zak ken en een schop en de nodige lantaarns voor ver lichting. Een zelfde verzoek deed ik aan dhr. van Strien3 van Zeeburg, die ook terstond bereid was met zijn personeel naar de zeedijk te gaan. Deze ploeg was 4 man sterk. Ook deze waren voorzien van zak ken en de nodige schoppen en lantaarns. Van de Cocksdorp uit had ik reeds 4 man aangenomen, w.o. de machinist Jn. Boon Czn4. Deze ploeg kon over materiaal beschikken dat is opgeslagen in het dijk- magazijn.5 Omstreeks te 20 uur waren de dijkwach- ten op hun posten. Deze waren door mij als volgt ver deeld: Post Irenehoeve, van dijkpaal 0 tot ongeveer dijkpaal 186; Post Zeeburg, van laatstgenoemd punt tot ongeveer dijkpaal 30; Post De Cocksdorp, van laatstgenoemd punt tot op aansluiting van de Eijerlandse Zeedijk. De lichten die ik op de dijk gere geld kon waarnemen, waren voor mij het bewijs, dat de dijk-wachten op hun posten waren. De wind nam echter steeds in kracht toe en het water bleef maar stijgen. Op enkele gedeelten sloegen de golven over de dijk. Dit was omstreeks te 21.30 uur. Daar het water nog ruim een uur kon wassen, het kon onge veer te 22.30 uur hoog water zijn, heb ik dhr. Swama7 van de toestand op de hoogte gesteld. Toen ik omstreeks te 23 uur op Zeeburg kwam, was ook dhr. Swama daar aangekomen. Wij zijn toen samen langs de zeedijk gelopen in de richting schei dingslijn Zeeburg-Irenehoeve. Op onze reis daarheen ontmoetten wij bij dijkpaal 21 de beide ploegen, n.1. van Irenehoeve en van Zeeburg. Deze waren aldaar gezamenlijk bezig een kleine beschadiging boven de klinkerglooiing van zakken zand te voorzien. Op één van mijn vragen deelde één van de zoons van Rutten 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2003 | | pagina 9