Herinnering aan de ramp in 1953 bij De Cocksdorp 5 4Gedraaid wil zeggen: het watergemaal in werking, als het watergemaal in werking was, bleef de machi nist op zijn post in het gemaal. Het elektrische watergemaal op de dijk bij De Cocksdorp bemaalt heel de polder Eierland en mondt uit in het haventje van het doip. 5Normaal laag water in De Cocksdorp is 0,90-NAP. 6Normaal hoogwater in De Cocksdorp is 0,50+NAP, maar hoogwater is normaal ca 6 uur na laagwater. 7Oprit over de dijk naar het haventje. 8Het bolwerk is een versterkt stuk dijk tussen de Eierlandse dijk en de duinen. Doordat de duinen op de noordpunt rond de vuurtoren steeds zwakker werden, was enkele jaren daarvoor het bolwerk aan gelegd. Het bolwerk zelf bleek sterk genoeg, maar de aansluiting op de oude dijk vormde opnieuw een probleem. Het bolwerk is na de stormramp dan ook verder verlengd. 9De polder Eierland beschikte in die tijd niet over een eigen vrachtwagen. Het vervoer van materialen voor weg- en dijkonderhoud werd in die tijd door de firma Dijksen uit De Cocksdorp uitgevoerd. Dijksen, of de chauffeur Harm Nieboer, reed wel enkele malen per week voor de polder en was dus goed ingewerkt. 10Sjouke Nota en Leen Laan zijn vaste werknemers van de polder Eierland. W. Stolk en O.L. de Kindt zijn opgeroepen dijkwachters. nDirk Barends had een taxibedrijf in De Cocksdorp. 12De Witte Hoek is het gebied langs de Vuurtoren- weg. l3De brandweersirene is geplaatst op de werkplaats van het bouwbedrijf van de firma H. Daalder aan de Achterweg (nu Langeveldstraat). De sirene is ook bij storm op het hele dorp goed hoorbaar. Adri van Hoorn beschikte over een sleutel, omdat hij ook lid was van de vrijwillige brandweer. 14 Waar nu het watergemaal het overtollige binnen water loost in het haventje, was hier tot het begin van de vorige eeuw een echte zeesluis. Voor Durpers was het echter 'De Sluus' gebleven. door Louis Adriaansz van Hoorn1 Om een uur of vier in de nacht van zaterdag 31 jan uari op zondag 1 februari werd ik wakker van de sirene, die over het dorp loeide. Toen ik beneden kwam hoorde ik van mijn moeder2, die al de hele nacht op was geweest, wat er aan de hand was. Er was een zware storm, mijn vader3 was op de dijk en had steeds meer mensen ingezet voor de dijkwacht. De sirene die hij in werking had gezet was een sein voor alle Cocksdorpers. Mijn moeder nam de zaken thuis waar: op het pol derkantoor aan huis ging regelmatig de telefoon; zij stelde de bellers op de hoogte van het laatste nieuws. Moeder en vader hadden regelmatig con tact: of hij kwam even thuis om te bellen, droge kle ren aan te doen en een boterham te verorberen, of zij ging naar de dijk, waar ze aan vader of een van de vaste werknemers van de polder berichten doorgaf die ze per telefoon had ontvangen. Pas na 7 uur zon dagmorgen kwam ook de radio (Hilversum 1 en 2) weer in de lucht, zodat ze ook hoorde hoe zich de ramp over de rest van Nederland voltrok. Natuurlijk wilde ik het zelf gaan bekijken, dus ik ging naar de dijk. Het was nog donker en het regen de. Ik wist dat het om deze tijd laagwater moest zijn en dan ligt normaal het slik voor De Cocksdorp droog. Maar op de dijk gekomen zag ik dat er bui tendijks veel water stond, tot over de helft van het dijkbeloop. Dat is een hele vreemde gewaarwording en ik voelde aan dat er iets ontzettend mis was. Over de dijk zag ik naar beide kanten de dijkwachters lopen met hun stormlantaarns. Ik kende de lan taarns, de polder beschikte over een hele voorraad. Vader had ze wel eens gedemonstreerd: het waren olielampen, goed winddicht en niet uit te krijgen. Er waren veel mensen op de dijk en iedereen volg de de aanwijzingen van mijn vader op. Er moesten zandzakken gevuld worden. Er was inmiddels zand aangevoerd en er lagen stapels zakken. Ik kreeg met enkele andere jongens de taak om zandzakken op te houden, zodat volwassenen ze gemakkelijker kon den vullen. Na een tijd hadden we voldoende voorraad, zodat ik nog even op de dijk kon kijken. Het was een kol kende watermassa aan de buitenkant van de dijk; de golven liepen hoog tegen de dijk op en kwamen er af en toe overheen en het was nog geen hoogwater. De boten in 'de Sluus'4: een achttal roeiboten, maar ook twee 'schuten'5 van de gebroeders Boon en de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2003 | | pagina 7