Sindsdien stelde het Kapittel een vice-curiet aan, die tegen betaling van een bepaalde pacht, de zielzorg waarnam. De kerkmeesters werden krachtens een sta tuut van Maria van Bourgondië (1477) door de schepenen, met medezeggenschap van de pastoor benoemd. De parochie was toege wijd aan paus Sixtus, aan wie later de H. Johannes de Doper, als 2e patroonsheilige werd toegevoegd. De kerk bezat 5 altaren. Naast een Heilige Geest altaar en een Heilig Kruis altaar, worden nog genoemd de altaren ter ere van de Heilige Maagd, de Heilige Jacobus en Moeder Anna. In 1544 telde den Burg 700 communicanten. Op het feest van Maria Boodschap (25-03- 1571) hebben de Watergeuzen de kerk be stormd en voor een zeer groot gedeelte ver brand. Zij werd ten behoeve van de hervorm de eredienst in dezelfde gotische stijl her bouwd. Bij de oorlogshandelingen ten gevol ge van de z.g. "Russenopstand" in 1944 werd het kerkgebouw dusdanig geteisterd, dat tot een algehele restauratie moest worden over gegaan. Dit werk werd in 1953 voltooid. 3). Kerk In 1457 bouwt Nicolaus Filius Gerardi een 'choor1 aan de kerk. Later lezeri we dat de toren ingestort is. Uit een andere bron verne men we dat dit in 1539 is gebeurd. In 1604 wordt deze weer herbouwd. De kerk was ge wijd aan Paus Sixtus of toch aan Sint Johannes de Dooper Onzekerheid is troef. Lees maar mee: Ik twijfel echter zeer of de kerk aan Paus Sixtus is gewijd, in die zin dat St. Jan de Dooper niet altijd de patroon is geweest. Wij houden St. Jan voor de oude Patroon omwille van de traditie en ook om de vroegere vrije Jaarmarkt of kermis die om streeks Sint Jan altijd gehouden werd en nog gehouden wordt. Deze jaarmarkten vinden hun oorsprong in 1383." Guij van Catillon, Grave van Bloijs enz., enz. schrijft: "Voorts hebben wij gegevens eene vrije jaermarkt drie dagen voor St. Jan doch int somer en drie dagen daerna ende deze vrijheit van der marcken voorschreven is be paalt ende beginnende aende nieuw brugge ende van daer strekkende tot aen Jan Scoe- makers huijs, ende deze huijsen die daer bin nen staen ten Borch suidt ende noort die heb ben deze voorschreven vrijheit." Een vrije jaarmarkt betekent handel. Handel betekent geld. Het ging vast niet slecht in die dagen. Het verbaast me dan ook niet dat er in 1841 een kerkhof komt met een kapel (1482) er op. Maar nog veel belangrijker is het vol gende: Bij het voltooien van het kerkgebouw, den aanleg van een nieuw kerkhof en het stichten eener Kapel werden in de laatste helft van de vijftiende eeuw ook de armen niet vergeten." Is dit de oudste kerkelijke vorm van armenzorg op Texel? Wie weet!?! Al eerder, in 1472, en wel op 12 december, maakte Meester Jan Dirksz een stuk land tot eeuwig testament, tot stichting van een Heili gen Geest Huis. Dit is een voorloper van het Armenhuis. Om er in opgenomen te worden moest men Tesselaar van geboorte zijn en ouder dan 50 jaar. Buitengewone armen en kranken mogen er op jongere leeftijd in ge plaatst worden. Als je eenmaal opgenomen bent, kun je alleen door wangedrag buiten de deur worden gezet. Bij overlijden vervallen de goederen van de overledene binnen een half jaar aan het huis. En'is iemand opgeno men dan mag hij zijn goed niet belasten of wegschenken; alleen ten eigen behoeve mag hij met toestemming van de bestuurders, zijn goedinteeren Heilige Geest Kamers Er worden negen Heilige Geest Kamers ge bouwd aan de oostzijde van de Molenstraat. Die eerste gift van Mr. Jan Dirksz heeft veel navolging gehad. Er worden stukken land geschonken en op 8 september 1496 maakte Come Jan Pieters tot een Eeuwig Testament "een huis met lil cameren om drie arme men- schen daer in te wonen." Dit huis met drie kamers was gelegen in de Waalderstraat. (De naam 'Come', zegt men, is later terug te 5 1). Rijksarchief van Haarlem, no. 5747, pag. 10 e.v. 2). Archief van het Kapittel te Haarlem, no. 242. 3). De Nederlandse Monumenten van Geschiedenis en Kunst. Deel VIII, 2" Hfdst, blz. 245.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2002 | | pagina 7