UIT HET LEVEN VAN TINUS VLAMING (*1913), afl. 4 De eerste auto's in Oosterend Simon Koppen zou een echte auto krijgen, een vrachtauto. Hij had van de Gemeente Texel grondwerk aangenomen en daar heb je rijdend materieel voor nodig. Simon had gele zen dat een garage in Alkmaar importeur was van de zogenaamde T-Ford automobielen. Waren er eerst een tot twee ton vrachtwa gens leverbaar, nu waren er ook drie ton vrachtwagens. Onder gunstige voorwaarden, stond er bij. Simon Koppen, zo heette hij, was een 'thuus- haalder' (pleegkind) van Jan Boon en An For- mer ('Schoen'). Die woonden waar nu Piet Heerschap woont aan de Vliestraat. Jan Boon was een klein boertje en boerde in en om Oosterend. Hij had een paar koebeesten en een paard met een Tilbury. Daarmee ver voerde hij mensen naar Den Burg en Oude- schild. Soms waren er mensen in ons dorp die familie op bezoek hadden, die Jan Boon vroegen of hij bijvoorbeeld zin had om woensdag bij mooi weer een ritje te maken naar de vuurtoren om daar dan 2 a 2,5 uur te wachten. Boon vond het best, want daar had hij tenslotte zijn gerij voor. Er waren nog een paar boeren die ook wel 'taxi' reden, zoals Jan Mantje en Willem van Rennetje (zo werd hij altijd genoemd, zijn echte naam was Wil lem Bakker). Die wagens waren minder luxu eus, zodat Jan Boon altijd voordeel had van zijn betere gerij. Wij gaan nu weer eens even kijken bij Simon Koppen. Die had al zijn eerste les gehad en kwam weer terug van zijn tweede les. Het ging al beter dan de eerste keer. Het duurde toen niet lang meer of de eerste T-Ford maakte de straten van ons dorp onveilig en menig oudere durfde de straat niet meer op. Dat werd nog erger, want Simon zou Simon niet zijn als hij er geen brood in zag. Het duurde echter niet zo lang of meerderen uit Oosterend dachten: 'Wat hij kan, kan ik ook.' Jan en Gerbrand Dros hadden al een fietsen winkel, waar zij alles wat met de fiets te ma ken had wel te koop hadden. Zij waren de eersten in Oosterend die een luxe T-Ford aanschaften voor zowel een taxi als voor de verhuur. Dit werd dan per kilometer verre kend. Zaterdagavond was het soms erg druk. Dan deden vier of vijf jongens de zakcenten bij elkaar en huurden dan een T-Ford voor een paar uur. Op voorwaarde dat, als ze brokken maakten, ze dit zelf moesten betalen. De ou dere mensen waren eerst nog bang zich in een auto te laten vervoeren en gingen liever lopend of per paardentaxi. Maar langzamer hand won de auto het van de paardenwagen. Maar Jan Boon reed taxi, al werd het minder sinds Hannes van der Slikke een auto aange schaft had. Dit keer geen T-Ford, maar een echte met versnellingen. Heel Oosterend moest komen kijken naar zo'n mooie auto - een Chevrolet. Een aantal mensen kon dat woord nauwelijks uitspreken, laat staan schrij ven. Hannes had heel wat van zijn spaarcen ten erin gestoken, maar de inkomsten vielen wat tegen. En daar wilde hij wat aan doen. Hij had naast zijn winkel in kruidenierswaren nu ook een taxibedrijfje. Het autotijdperk kwam toen op gang voor Oosterend met Simon Koppen, de gebroe ders Jan en Gerbrand Dros en niet te verge ten Hannes van der Slikke. Tinus Bremer, die de ket verruilde voor een Opel bestelwagen, joeg 's avonds de wat oudere mensen de stuipen op het lijf door bijvoorbeeld -als hij wist dat ze wat staffig werden- vlak achter hem of haar te rijden en dan hard te claxon neren. Het mooiste vond hij dat hij of zij met de vuist omhoog stond als hij voorbij was. En dan zat hij te lachen in zijn bestelwagen. Tinus Vlaming 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2001 | | pagina 21