zij toch gauw iets zien van de reddingsboot.
Het wrak van het gestrande schip kunnen zij
zien, het zit al geheel onder water, de schoor
steen en de brug steken nog gedeeltelijk uit
boven de kokende zee. Ja, daar! roept de
jongste van de bemanning: 'Daar heb je ze!'
Zijn ogen zijn het scherpst, ook ditmaal heeft
hij ze het eerst gezien en daar zien ze de
boot worstelend met de zware branding. De
redding is geslaagd, maar nog laat de zee
haar prooi niet los. Wat zal het lot zijn van
redders en geredden als het niet gelukt het
fatale punt te passeren? Dan is het afgelopen
met hen allen. De bemanning van de boot
weet dit en de bemanning van de schuit weet
dit ook. Ook aan boord van de reddingsboot
hebben zij de schuit gezien en de schipper
van de boot weet en ziet direct, wat de be
doeling is van schipper Buys. De schipper
van de reddingsboot, Maarten Boon, veran
dert zijn koers. Hij tracht uit de wal te komen
om ruimte te krijgen als de poging om verbin
ding met de TX 4 te krijgen mocht mislukken.
Ook schipper Buys richt zijn koers daarop en
beide schippers begrijpen elkaar instinctief
zonder seinen. Beiden zijn vertrouwd met de
geheimen en raadselen van de Eierlandse
gronden bij stormweer. Inmiddels is het vis
sersvaartuig bovenwinds van de reddingboot
gekomen. Eerst moet getracht worden door
de wind te komen. Zal de poging gelukken?
Als het mislukt kan het gevaarlijk worden.
Menig vaartuig is door mislukking van een
dergelijke manoeuvre gekapseisd, 'leder op
zijn plaats' luidt het commando. Daar gaat hij.
Een bij de fok en een bij het zwaard. Geluk
kig, het kritieke moment is voorbij en de
schuit ligt over de goede boeg. Vijftig meter
zijn de vaartuigen nu van elkaar; de werplijn
wordt gereed gemaakt en de reddingboot zet
haar oliereservoir in werking.
Even komt daardoor wat rust in de heksen
ketel. De afstand wordt kleiner, dertig, twintig,
vijftien meter en daar gaat de lijn. Die krult de
voorman in de reddingboot om de schouders.
'Goed zo', roept de schipper. Een zware tros
wordt overgehaald. De TX 4 zet zijn zeilen bij
en moeizaam aanvaardt zij de terugtocht met
haar kostbare last achter zich aan. Nog een
moeilijk halfuur volgt, dan zijn zij boven de
gevaarlijke hoek. De koers wordt even rui
mer, de schoten kunnen iets gevierd worden
en snel gaat het huiswaarts. Een grote me
nigte van over het hele eiland bevindt zich
nog steeds op het strand en juicht de beman
ning van de reddingsboot en vissersschuit
toe. De reddingboot wordt losgegooid en
boort haar steven in het veilige strand; de TX
4 snelt door naar haar ankerplaats. Weer
hebben zeelieden, zeven Engelsen ditmaal,
hun leven te danken aan de bewoners van
het kleine dorpje aan de N.O. punt van ons
eiland.
Uit het strandingsrapport:
De voornaamste oorzaak van het ongeval zal
wel zijn het verbazend slechte weer. 's Maan
dagsavonds heeft het schip geankerd gele
gen bij de North-Rael Bank; de ketting is ge
broken en was niet in staat het schip op zee
te houden; daarom werd O.Z.O. gestuurd
voor de zee weg. De schipper heeft het licht
van Eierland niet als zoodanig herkend. Don
derdagavond is dit licht waargenomen op 9
a 10 mijl afstand. De schipper heeft toen sei
nen gedaan ter inroeping van assistentie, om
dat het schip zeer slecht te besturen was en
veel water nam, ook was het een weinig lek
en dit is ook wel gezien, maar de boot is niet
uitgegaan omdat men naderhand niets meer
zag. 's Morgens van den 26 october is bij de
poging om binnen de gronden te komen het
schip gestrand. De reddingsboot van De
Cocksdorp heeft de bemanning (7 man) van
het gestrande schip gehaald en binnen
gebracht te De Cocksdorp.
De Texelse Courant:
De Cocksdorp, 26 jan. 1918
Heden namiddag werden schipper en roeiers
der alhier gestationeerde reddingsboot gehul
digd voor het redden der bemanning van het
op 26 Oct. Jl. gestrande Engelsche stoom
schip Tengoy. Het plaatselijk bestuur der
Noord- en Zuidhollandsche Reddingmaat
schappij was voor die gelegenheid naar hier
gekomen. Het hoofd dier commissie, de Edel
achtbare Heer Burgemeester van Texel,
bracht in herinnering hoe nu juist drie maan
den geleden het sein van den vuurtoren
kwam, dat er een schip in nood verkeerde.
Zonder dralen maakte de bemanning der red-
24