7
Mok voor de verbouwingen in 1938
betwijfeld. Vooral toen in augustus 1939 tus
sen Ameland en Schiermonnikoog een Fok
ker T.VIII-w/g R-5 afkomstig van De Mok
door een Duits toestel werd neergeschoten.
Volgens dhr. Klein-Bekman was de vlieger
zijn collega Goudzwaard. De Mokvliegers vlo
gen regelmatig ter controle richting Helgoland
en via Engeland terug. De verklaring van de
Duitser was dat hij het Nederlandse toestel
voor een Engelse aanzag i.v.m. de kente
kens. Direct na het voorval veranderde Ne
derland zijn kentekens.
Een watervliegtuig R-5
1940 Einde van De Mok
Het jaar 1940 begon bijzonder koud. Het
voedsel voor de soldaten van De Mok werd
over het ijs van de bevroren Mokbaai aange
voerd. zo'n 25 vliegtuigen waren er op dat
moment gestationeerd. Op 10 mei kreeg men
bevel alle watervliegtuigen te verplaatsen in
verband met naderend gevaar. Inderdaad liet
een eerste aanval van de Duitse luchtmacht
niet lang op zich wachten.
Vernietigd door de Hollanders
Bij de eerste aanval schoten Messerschmidts
5 Nederlandse toestellen in brand. Bij de
tweede aanval nog eens zo'n aantal. Bij de
capitulatie op 14 mei 1940, toen duidelijk
was dat er geen redden meer aan was,
kreeg het personeel van het kamp de op
dracht het vrijwel nieuwe vliegkamp en de
aanlegsteiger te vernietigen, zodat het ge
heel niet in Duitse handen zou komen. Ook
werd de taxibaan te water versperd door
achtergebleven lesvliegtuigen aldaar kapot te
schieten. Na de overname door de Duitsers
werd het kamp hersteld en werd het een op
stelterrein voor luchtdoelartillerie. De Duitse
marine had er in 1942 bijna 300 man gele
gerd. Van de herbouw maakten de Duitsers