5 een startbaan nodig om op te stijgen, maar kon rechtstandig landen. Tevens was de Scheldemus een primeur. De motor van zo'n toestel is te zien in het Texelse Lucht vaart Museum. Ingezonden brief We woonden destijd aan de rand van Am sterdam bij het Muiderpoortstation in een huis met een tuin. Mijn vader hoefde nooit op vakantie. Mijn moeder dacht daar anders over. Mijn moeder moest dan maar een reisje organiseren en ze dacht aan Texel en nog wei met het vliegtuig. Het moet in 1938 geweest zijn. Mijn vader, die goed tegen een trein, bus of tram kon, zag groen en geel van het vliegen. Mijn moeder, die heel beroerd werd ais wij naar oma in Haarlem gingen (met de tram of trein vanaf de Spui straat) heeft van de vliegreis genoten en mankeerde en voelde niets, ik (toen 3,5 jaar) zou gezegd hebben toen we boven Alkmaar vlogen: 'Kunnen we hier niet uit stappen?' ik heb dat later nog vaak moeten horen. Van de reis zeif weet ik niet veei meer. Er waren kleine raampjes, dat wei, maar of je bijv. in een veiligheidsgordel moest, of je wat te drinken kreeg, waar we opgestapt zijn, dat weet ik niet meer. ik kan dit ook niet navragen. Of de reis duur was, dat zijn allemaal dingen die ik niet weet. Mevr. D. den Drijver-Witlam, Purmerend Hangaar Kort daarna werd besloten tot de bouw van een hangaar. In rap tempo bouwde men in 1938 een reus van een gebouw. 'Half Tes- sel werkte eraan mee', zei laatst een gepen sioneerde bouwvakker. Op de hoek tegen over de OLS van Zuid-Eierland. De 3 aan wezige huizen van Eelman, Rikkenberg en Lagerveld moesten wijken voor de hangaar. De families betrokken hierop nieuwgebouw de woningen in de buurt. Op 3 maart 1939 was de hangaar klaar en werd overgedra gen aan de militaire eenheid. De dreiging van oorlog hing in de lucht. Enkele kilome ters verderop achter de boerderij 'De Voor uitgang' werd een noodvliegveld aangelegd. Texel was een belangrijke schakel in de militaire vliegerij. Evenals Vlissingen en Haamstede had Texel een vliegschool. On der leiding van de kapitein-vlieger instr. J.L. Zegers vond hier de opleiding tot jachtvlie- ger plaats. Omdat het om opleiding ging waren de toestellen ongewapend. Veei ou dere Texelaars herinneren zich de Fokker F.VI la PH-ACT oftewel de zelf gekozen naam 'de Blauwe Tesselaar'. Bij de opening vlogen velen voor 2,50 een rondje boven Texel. Voor 5,50 had men een enkele reis Schiphol en een retourtje kostte 8,-. Dat het toen al een veteraan was, bewijst het toenmalige nummer 4. Vele toestellen on dergingen bij het uitbreken van de oorlog eenzelfde lot, op 10 mei 1940 werd het nl. op Schiphol verwoest. (De luxe inrichting van de Hangaar op Vlijt) Blindedarm In maart 1940 kreeg onderwijzeres mej. Grolle last van een blindedarmontsteking. De avond was al gevallen en zij moest di rect naar het vasteland gebracht worden. Aan boord van de Fokke Wulf waren verder kapt. Zegers, adj. Lambermont en de militai re arts van 'De Vlijt', dokter H. van Domme len. Toen het toestel niet op de Kooy aan kwam is men gaan zoeken. Na uren zag

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 7