4 Vanaf 1920 kocht de KLM de eerste twee Fokker verkeersvliegtuigen. Een lange reeks zou volgen. In 1930 bestond overigens 65% van alle verkeersvliegtuigen ter wereld uit Fokkers. De vliegtuigen waren in die tijd merendeels open. De inzittenden kregen een lange leren vliegjas, een vliegkap met stofbril en bijbehorende handschoenen. Bij koud weer werd een warme kruik bijgele verd. Vliegveld nabij De Koog Voorafgaand aan de aanleg van het vlieg veld Texel in de Eierlandse polder, bestond al het idee om in de omgeving van De Koog, nabij het huidige hotel De Pelikaan, een vliegveld aan te leggen. De naam van het hotel, destijds een kampeerbedrijf, werd gegeven naar aanleiding van de eerste re tourvlucht Amsterdam-Batavia met het vlieg tuig De Pelikaan, een Fokker 18 gevlogen door de bekende piloot Iwan Smirnoff. Hierbij voorzover leesbaar de met potlood geschreven tekst overgenomen: Ondergetekende Jacob Geus sr., hebbende het recht van koop van na te noemen per- cee/en tand, verklaart hiermede krachtens v.g. recht, hiermede ten behoeve van het aanleggen van een vliegveld in Everste Koog, aan de Gemeente Texel te willen verkoopen, een perceel land, zijnde deel van het perceel kadastraal bekend gemeen te Texel sectie H n-1824 ter grootte van on geveer Ha. en verklaart verder, zich dan ten bate van het vliegveld te willen verbin den, op het gemeten perceel n. 1824 en op de percelen van de zelfde sectie no. 1770, 567 en 569 en 576 geen gebouwen of ge... te stichten of te doen oprichten, tegen beta ling door de Gemeente Texel van de som van Twaalfhonderd gulden te voldoen op het tijdstip dat de gemeente Texel te kennen geeft, dat ze van het aanbod gebruik wenscht te maken. Heining voor koopersre- kening. Dit aanbod geld tot 15 December 1934 Texel 21 October, 1934 (handtekening) J.H. Geus (Boerderij Vlijt. V.l.n.r.: Mw. Zeeman, 2 zoons en Niek Rijk [handelaar] en rechts M. Zeeman, 15 jr. oud) Het verhaal vanaf 1937 De naam 'De Vlijt', jarenlang de benaming voor het Texelse vliegveld, komt van de boerderij met die naam, die voor de aanleg hier stond. Het vliegveld was nog maar goed en wel in gebruik toen de Tweede We reldoorlog uitbrak. In 1952 vond de feestelij ke heropening plaats en steeg het aantal vliegbewegingen tot 2.000 in 1966, dit zou in de volgende 30 jaar oplopen tot 30.000. Achtereenvolgens waren M. van Ham en J.C. de Bruijn havenmeester tot 1982. Hier na werd De Bruijns zoon de opvolger. Reeds op 2 februari 1937 trok het nieuwe vliegveld veel bekijks; een Fokker C5 maak te een noodlanding. De eerste havenmees ter K. van der Kooij was werkzaam vanaf de oprichting op 9 april 1937 tot de eerste oor logsdagen. Het vliegveld werd gesplitst in een civiel en een militair gedeelte. Vanaf de opening opende de KLM een lijndienst Texel-Amsterdam met o.a. 'De Blauwe Tesselaar'. In 1938 bevonden zich hier op het militaire gedeelte van het vliegveld o.a. enkele Focke Wulfs. Het burgerlijke gedeel te werd op 9 augustus 1938 feestelijk inge luid. De heer A. Viruly voerde het woord en verschillende vliegtuigen gaven acte de pré- sence; zo ook de 'Vliegende bakfiets', het eerste zweefvliegtuig en de tot de verbeel ding sprekende Autogiro. Een 'gewoon' een- motorig propellor vliegtuig, maar i.p.v. vleu gels werd de lift veroorzaakt door een grote rotor, die door de voorwaartse snelheid in beweging werd gebracht. Het toestel had

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 6