1937-1997 Vliegveld Texel 60 jaar Texelse luchtvaart met 'landvliegtuigen' Het is de Duitser Otto Lilienthal die er in 1891 voor het eerst in slaagt te vliegen met behulp van vleugels. Het ontbreekt echter aan een goede en geschikte motor om zijn (zweef)vliegtuig lang in de lucht te houden. Dit gelukt de gebr. Wrigt wel op 17 december 1903 met hun 'Flyer'. Op het strand van Kitty Hawk (North Caro- lina USA) slaagt de mens er voor het eerst in de geschiedenis in te vliegen met een volledig bestuurbaar en met een motor aangedreven toestel. Al 5 jaar daarna wordt de Texelaars een ballonvaart beloofd tijdens de grote landbouwtentoon stelling in Den Burg. Helaas woei het te hard en bleef ballonvaarder Willem Pottum aan de grond. Enkele jaren later vindt er te Alkmaar een vliegfeest plaats waar de Italiaanse vlieger Darioli en de Alkmaarder leerling-vlieger Schuurman aan zouden deelnemen. De Mok KLM 3 Men spreekt vol bewondering over een 'ma chine, zwaarder dan lucht'. Dr. A. Dros uit Westgraftdijk komt enkele weken later naar Texel om ook hier een vliegshow te organi seren. Verschillende Texelse notabelen staan garant en tijdens de kermisdagen op 30 juni en 1 en 2 juli 1911 worden er bij goed weer vliegdemonstraties gehouden. De prijs die men in Alkmaar vroeg hoefde niet betaald te worden omdat men toch in de buurt was. Een uitgebreid verslag hiervan is te lezen in het julinummer van onze vereni ging in het jaar 1987. M.S. Langeveld (geb. 1900) schrijft het vol gende op de achterkant van de ansichtkaart waarop piloot Darioli staat afgebeeld: 'Deze vlieger vloog als eerste vlieger boven Texel rond. Een vlucht van 10 min. kostte al 2000,-- Hij startte achter het kerkhof ach ter de Wittekruislaan en kwam bij de landing met zijn propellor in een tuunwal, waarna deze aan splinters sloeg. De volgende dag een nieuwe propellor, maar kon niet meer van de grond en de tweede rit ging niet door. Er waren duizenden bezoekers. Aiie koeien en schapen gingen door de sloten. Het was een he/s lawaai. Bij de start hielden 20 personen hem vast aan de staart en de romp, dan leek het wei stormweer ais de motor aanstond. Een dag om nooit te verge ten. Bewust is in de aanhef gekozen voor de term 'landvliegtuigen'. Destijds zo genoemd omdat er ook sprake was van watervliegtui gen. Het onderdeel van de Texelse vliegerij welke plaatsvond op de Mok sedert 1917 is buiten dit artikel gehouden. In 1921 opende de KLM te Amsterdam haar eerste luchtpassage- en vrachtkantoor. M MMnMrttSfrt. fr.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 5