9 Luchtdoelsiepen vanaf Texel (periode 1952-1960) De Koninklijke Landmacht maakte gebruik van de diensten van Schreiner. Lucht machtchef generaal Aler kwam met Bob Schreiner overeen dat de luchtdoelartillerie in Den Helder (een landmachtonderdeel) zou oefenen via voorgevlogen doelen vanaf Texel. Dit waren grote langwerpige zakken van oranje/rood canvas (manches) die aan een kabel op ca. 1400 m. achter een vlieg tuig werden gesleept. Deze activiteit zou jarenlang de kurk zijn waarop de exploitatie van het vliegveld dreef. Begonnen werd met de Piper Super Cruiser als sleepvliegtuig, maar al gauw kwam de klacht dat dit te langzaam ging. Hierop zocht Schreiner naar snellere kisten en kwam met een oude Mes- serschmitt Bf 108 Taifun op de proppen. Dit vliegtuig was destijds aan geallieerde zijde beland toen een Duitse piloot ermee vlucht te. Bij gebrek aan onderdelen stond het toe stel al met een half jaar aan de grond. Op Soesterberg stonden enige Spitfires Mark IX. Generaal Aler verhuurde vervolgens de ze toestellen voor 100,- per vlieguur aan Schreiner. Voor het slepen van doelen hebben behalve de eerder genoemde vliegtuigen dienst ge daan: Auster, Harvard, Tiger Moth, Fairchild, Percival Proctor, Stinson Sentinel (PH-PBB en eigendom geweest van Prins Bernhard) en de Fokker S13, een prototype van Fok ker die hiervoor gecharterd werd. In het mu seum is de 'neus' van dit toestel te bewon deren. Ben de Geus In de oorlog had Ben de Geus een naam opgebouwd als jachtvlieger op de D16. Na de oorlog ontving hij uit handen van Prins Bernhard de Bronzen Leeuw voor zijn ver diensten. Na de bevrijding vloog hij voor diverse firma's totdat Schreiner een Piper Cub (PH-NCS) over wilde nemen waarbij de wonderlijke eis werd bedongen dat hij de vlieger erbij moest nemen. Die vlieger was De Geus. Bij zijn pensionering in 1978 was De Geus met 27 dienstjaren de man die het langst bij Schreiner vloog. Tijdens zijn perio de op Texel liep hij bij een crash met één van de legendarische Spitfires een rugbles sure op, waardoor hij enige tijd aan de grond moest blijven. (De Fokker S13)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 11