8 bosch. Het verhaal gaat dat hiermee Neder landse militairen onder het mom van 'eerst even testen' voor ze de kist zouden overdra gen aan de Duitsers, wisten te ontsnappen naar Engeland. Harvard In 1937 arriveerde in Nederland de populai re North American 'Harvard' trainer. Aange kondigd als de NA-27 tweezits jager pro beerde Fokker in Europa klanten te krijgen. Het toestel vloog hier als PH-APG en werd vlak voor de oorlog door het leger inge palmd en voorzien van de nummers 997. Het werd ingezet bij de opleiding tot jacht- vlieger op Soesterberg en daarna op Texel. Ook deze kist werd in de meidagen van 1940 vernield. Datzelfde jaar in oktober, maar dan van geallieerde zijde, werden bombardementen op het vliegveld uitge voerd. In 1943 werd de 4 jaar oude, lichtbe- schadigde hangaar gesloopt. Het was voor de geallieerden toch een blikvanger, zodat de Duitsers er zelf geen vliegtuig in durfden zetten. Volgens dhr. Groenhof uit De Koog zijn de spanten weer gebruikt op het militai re terrein te Havelte. (Luchtfoto Hangaar) Daarna trad er een tamelijk rustige periode in van bijna 5 jaar. Totdat de opstand van de Georgiërs begon. Hopende op hulp van geallieerde zijde en wel uit de lucht, pro beerde men het vliegveld met zijn vele bun kers in de directe omgeving zolang mogelijk te behouden. Op 13 april 1945 vonden hier bij een bestorming 40 Georgische soldaten de dood. Kamp 'De Vlijt' Na de oorlog is er een gedwongen 'rustpau ze' ingelast, hoewel men al in het najaar van '45 met de aanleg van een noodvlieg- veld begon. Op het vliegveld werden Neder landers, die in de oorlog de zijde van de Duitsers gekozen hadden, vastgezet en in de polder te werk gesteld. Er waren nog 150 man aanwezig toen het kamp 'De Vlijt' in juli 1947 werd opgeheven. Na de ontruimings werkzaamheden van de Stichting Landelijke Bezettingsschaden, waarbij draad- en grondversperringen en de start- en rolbanen werden verwijderd, kon men weer aan nor maal vliegverkeer denken. Toch zou het nog een aantal jaren duren. Heropening Men had besloten tot een uitbreiding van 40 tot 94 ha. Op 1 april 1952 was het vliegveld weer bruikbaar en op 24 mei vond de fees telijke heropening plaats. Die dag werden 40 vliegtuigen geteld, waarbij een ereplaats voor de DC3 'Koetilang' met belangrijke gasten aan boord voor de opening. Zie foto pag. 6.) In augustus van dat jaar had de havenmeester al 90 toestellen geregistreerd! In 1956 werd de NV Luchtvaartterrein Texel statutair opgericht. Precies 10 jaar later landde voor het eerst in het bestaan van het vliegveld een toestel dat regelrecht vanuit het buitenland kwam. Ook werd in 1966 de Zweefvliegclub Texel opgericht. Van 20 mei 1972 tot 15 april 1996 maakten zij gebruik van het gebouw waarin zich nu het Lucht vaart Museum bevindt. Sinds het vliegveld Texel in 1965 de status internationaal vliegveld met douane facilitei ten heeft, vervaagt de oorspronkelijke naam 'De Vlijt' meer en meer. In 1973 besloot men een deel van het luchtvaartterrein (38 ha) af te stoten. Hierna werd in de periode '75-'76 een reconstructie van het landings terrein gemaakt. De laatste tastbare herin nering aan de oorlog op het luchtvaartterrein verdween in 1969 met de sloop van de op slagplaats; de bunker maakte plaats voor de nieuwe hangaar.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1997 | | pagina 10