gedaante van beesten. Overtreding leverde een boete van fl. 10.— op, een kapitaal in die dagen. In de beginjaren van de 20e eeuw raakte het feest weer in de lift en verschenen ieder jaar meer speulers en toeschouwers. Niet altijd tot ieders genoegenNa de Eerste Wereldoorlog meende men nog enige tijd, dat de verderfelijke invloed, die van het feest uitging, tot een verbod moest leidenhetgeen gebeurde Groot was de vreugde dan ook toen de toenma lige burgemeester rond 1935 dit verbod weer ophief. Tijdens de Twecde Wereldoorlog werd het volksfeest ook verboden, maar bij de eerste gelegenheid in 1945 speulde Texel al weer. In het midden van de 19e eeuw, schrijft F. Allan ook over het Sint Nikolaasfecst. "Wel meer dan 50 en meer lieden die gemaskerd door Den Burg gaan en inde huizen welkom zijn en daar getracteerd worden op een glas wijn, punch of een kop chocolade. Diegene, die op het bezoek gesteld zijn zetten een lamp voor het raam en bij gunstig weer is het wel tot middernacht vol leven op straat". Rond 1900 was het gewoon, dat er tijdens Ouwe Sunder- klaas collecten werden gehouden voor het Witte Kruis en de weduwen en wezen van vissers. Heel vroeger waren de 5c en de 6e december drukke dagen voor de (arme) bevolkingAlle ronddolende schaften mocht men vangen en tegen een kleine vergoeding afleveren in Den B urgDe dieren waarvan de eigenaar zich niet meldde, werden verkocht ten bate van de kerkelijke kas. In het begin van de 20e eeuw had men een bepaald patroon ontwikkeld om het Sunderklaasfeest en Ouwe Sunder- klaasfeest op Texel te vieren. In Oosterend begon al op de avond van de 4e december de gezelligheid met een overvloed van koek bij de mensen thuis. Iets specifieks voor Oudeschild was, dat op 5 december de schooljeugd al om 6 uur s'morgens door het dorp rondtrok, hierbij blazend op ossehorens. (Net als bij andere jaarfees ten zoals Rornpot en het Luilakfeest). Verder hoorde bij het feest in alle dorpen, dat men in de namiddag begon met de verkleedpartij. De kinderen maak ten lawaai en herrie totdat de "slreetfegcrs" (dit waren oudere jongens), gekleed in lappen en zakken en altijd voorzien van een rammelende ketting, ze kwamen verja gen, Wie deze "fegers" wilde tarten liep een goede kans een pak rammel te krijgen. (Op Ameland werden de vrouwen in de gierput van de koeien gegooid). H icma k w amen de grote Sunderkl azenze bl iezen weer op de toethoorn, zodat hun bezoek aangekondigd was en daarnaast "praatten" ze erdoor. In de huizen zat men klaar om de Sundcrklazen te ontvan gen, Allerlei koeksoorten als kruudboltjes en Jantje fan Gajes werden aangeschaft bij de bakkers of aan huis gekocht van rondgaande vrouwen, die Sunderklaasgoêd aanboden. (Overigens was de toethoorn een zeer gewild artikel, op zaterdagavond als de bakkers hun warme bollen klaar hadden, werd dit ook bekend gemaakt op de toêt). Eenieder kreeg een versnapering en koffie, wijn of punch. Rond half elf was het feest af. Een week later herhaalde zich de verkleedpartij, maar dan zonder de huisbezoeken en meestal ging het er iets grover aan toe, vechtpartijen in de café's waren eerder gangbaar dan zeldzaam. Vermoedelijke verklaring voor de datum van Ouwe Sun- derklaas: in de katholieke kerk werd het feest van Sint Nikolaas hoog aangeslagen. Dergelijke feesten werden indertijd gevierd met een octaaf, hetgeen wil zeggen een periode van acht dagen. Op de 8e dag vond de sluiting van het feest plaats, wat met enige plechtigheid gepaard ging. Het Ouwe Sunderklaasfeest is de herinnering aan de slui ting van het octaaf. Sint Nikolaas verbleef een week op Texel. Daarna ging hij weer terug naar Spanje, maar wanneer de kinderen niet zoet geweest waren, nam hij alle cadeaus weer mee. Daarom verstopten de kinderen hun spullen en zorgden dat alles wat eetbaar was voor die tijd op was. Anderen hebben theoriën opgebouwd omtrent het verschil tussen de Juliaanse en Gregoriaanse kalendertijd, maar dan zou het feest op 16 december hebben moeten plaatsvinden. In dat geval zou er sprake zijn van één feest inplaats van twee. Heel duidelijk is de verwijzing van "ouwe" in Ouwe Sunderklaas. Met andere woorden; er is een nieuwe aan voorafgegaan. Nog een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, dat het iets te maken heeft met de naamdag van Sinte Lucia op de 13e december In grote delen van Europa wordt dit gevierd maar dan 's morgens. Overigens lijkt dit gezien de tradities op de eilanden niet erg steekhoudend. Gelein Jansen Oktober '92 Bronnen: 'J. Attan J-(et eifandTe\d 18$6 S"Xgijser: y(et TesseCs D. 'Deffer: Vexets voiksCeven Archief: 9-(isiorische Vereniging Te%e[. 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 1992 | | pagina 9