i L ld 3 1 Negenentachtig leerlingen. Af en toe naar school. De kerk te Zijdewind met rechts een deel van de Openbare School. In de vorige eeuw was het in Waarland en Slootgaard niet anders. In de twee betrek kelijk kleine polders woonden slechts 74 gezinnen. De boerderijen stonden voornamelijk langs de ringsloten. Afhan kelijk van de plaats duurde een tocht naar school al gauw een half uur tot drie kwar- Hoofdonderwijzer J.P.W. Schuchard had zijn handen vol aan zijn school. Zes dagen per week moest hij proberen de uit gelaten troep kinderen iets aan het ver stand te brengen. Als kind was hij met zijn ouders uit Duitsland naar ons land gekomen en had zich zonder veel moeite het platteland werd geaccepteerd. De ouders bleven de kinderen zo jong moge lijk naar school sturen. Onder dwang van de schoolopzieners kwam hierin slechts langzaam en heel moeizaam verandering. Wel kwam in de vorige eeuw steeds meer het besef dat onderwijs belangrijk was voor het toekomstig maatschappelijk functioneren. Vanuit de overheid kwamen steeds meer voorstellen het onderwijs uit te breiden met verplichte vakken, zoals schrijven, aardrijkskunde en geschiede nis. De steden gingen in deze ontwikke lingen voorop, slechts schoorvoetend gevolgd door het platteland. De kinderen van het platteland en zeker zij die in de polders woonden, hadden altijd de handi cap van de grote afstanden tussen huis en school. Jonge kinderen moesten over smalle en vaak onbegaanbare landpaden via wankele bruggetjes over brede sloten een weg zoeken naar de kleine dorps schooltjes. tier. En die tocht voerde naar de school te Zijdewind, een enkeling ging via de Bleekmeerpolder naar de school in Oudkarspel. De kinderen van het Oude Niedorper Verlaat bezochten het schooltje in Oude-Niedorp. De praktijk in Waar land was al niet veel anders dan in de rest van Nederland. De school werd slecht bezocht. Slechts af en toe, in de winter maanden misschien wat meer, togen twin tig tot dertig kinderen naar Zijdewind, waar een deel van de voormalige Neder lands Hervormde kerk was omgebouwd tot schoolgebouw. Aan de zuidkant van de kerk was een lange gang gemaakt waar jassen werden opgehangen en klompen werden uitgetrokken. Slechts een klein deel van de kerk was gereserveerd voor de leden van de Hervormde Gemeente, het grootste deel was ingericht tot klas lokaal. Eén klaslokaal wel te verstaan. En die ene klas was vol, mud vol. Beheerd door slechts één onderwijzer. if- r 20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Toendertoid: Stichting Waarland van toen | 1999 | | pagina 22