i
L
ld 3 1
Negenentachtig leerlingen.
Af en toe naar school.
De kerk te Zijdewind met
rechts een deel van de
Openbare School.
In de vorige eeuw was het in Waarland en
Slootgaard niet anders. In de twee betrek
kelijk kleine polders woonden slechts
74 gezinnen. De boerderijen stonden
voornamelijk langs de ringsloten. Afhan
kelijk van de plaats duurde een tocht naar
school al gauw een half uur tot drie kwar-
Hoofdonderwijzer J.P.W. Schuchard had
zijn handen vol aan zijn school. Zes
dagen per week moest hij proberen de uit
gelaten troep kinderen iets aan het ver
stand te brengen. Als kind was hij met
zijn ouders uit Duitsland naar ons land
gekomen en had zich zonder veel moeite
het platteland werd geaccepteerd. De
ouders bleven de kinderen zo jong moge
lijk naar school sturen. Onder dwang van
de schoolopzieners kwam hierin slechts
langzaam en heel moeizaam verandering.
Wel kwam in de vorige eeuw steeds meer
het besef dat onderwijs belangrijk was
voor het toekomstig maatschappelijk
functioneren. Vanuit de overheid kwamen
steeds meer voorstellen het onderwijs uit
te breiden met verplichte vakken, zoals
schrijven, aardrijkskunde en geschiede
nis. De steden gingen in deze ontwikke
lingen voorop, slechts schoorvoetend
gevolgd door het platteland. De kinderen
van het platteland en zeker zij die in de
polders woonden, hadden altijd de handi
cap van de grote afstanden tussen huis en
school. Jonge kinderen moesten over
smalle en vaak onbegaanbare landpaden
via wankele bruggetjes over brede sloten
een weg zoeken naar de kleine dorps
schooltjes.
tier. En die tocht voerde naar de school te
Zijdewind, een enkeling ging via de
Bleekmeerpolder naar de school in
Oudkarspel. De kinderen van het Oude
Niedorper Verlaat bezochten het schooltje
in Oude-Niedorp. De praktijk in Waar
land was al niet veel anders dan in de rest
van Nederland. De school werd slecht
bezocht. Slechts af en toe, in de winter
maanden misschien wat meer, togen twin
tig tot dertig kinderen naar Zijdewind,
waar een deel van de voormalige Neder
lands Hervormde kerk was omgebouwd
tot schoolgebouw. Aan de zuidkant van
de kerk was een lange gang gemaakt waar
jassen werden opgehangen en klompen
werden uitgetrokken. Slechts een klein
deel van de kerk was gereserveerd voor
de leden van de Hervormde Gemeente,
het grootste deel was ingericht tot klas
lokaal. Eén klaslokaal wel te verstaan. En
die ene klas was vol, mud vol. Beheerd
door slechts één onderwijzer.
if- r
20