de jaren dertig van de 17de eeuw, maar maakte hij ze levendiger door er allerlei topografische en anecdotische details aan toe te voegen.10 Hij werkte met brede panoramische vergezichten en motieven zoals tenten op het ijs die waarschijnlijk beïnvloed zijn door Jan van Goyens wintergezichten uit de jaren veertig van de 17de eeuw.11 Het hier behandelde schilderij is typerend voor Ruysdaels wintergezichten uit de jaren vijftig van de 17de eeuw. De bevroren waterpartijen vormen een krachtige diagonaal die de illusie van diepte oproept. Het lage gezichtspunt zorgt ervoor dat de Friese Poort hoog boven de schaatsers uittorent. De gebouwen en de figuren zijn met grote charme weergegeven, vormen zijn goed getroffen. Het palet roept op Salomon van Ruysdael, 'Gezicht op de stad Alkmaar', ca. 1645. Collectie Metropolitan Museum o/Art, New York. Aankoop, 1871 (71.135). Foto: The Metropolitan Museum of Art effectieve wijze de winterse blauwe lucht op, met weinig licht, dat naar de horizon toe overgaat in paars. De kleuren in de figuren en de stoffen op de voorgrond gaan naar de horizon over in vagere tinten, daarbij de illusie van diepte versterkend. ANDERE SCHILDERIJEN VAN RUYSDAEL MET ALKMAARSE VOORSTELLINGEN Hoewel in het algemeen aangenomen wordt dat Ruysdael de topografie van steden in zijn schilderijen niet realistisch weergaf en onderdelen van het landschap vereenvoudigde of geheel wijzigde, heeft Liedtke aangetoond dat de kunstenaar Alkmaar voor zijn doen redelijk waarheids getrouw heeft weergegeven op een tweetal rivierlandschappen.12 Het ene schilderij draagt het jaartal 1644, het andere - dat zich momenteel in het Metropolitan Museum of Art in New York bevindt - is waarschijnlijk iets later ver- 60 Oud Alkmaar 2007 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2007 | | pagina 6