interessant en nieuw zijn toch de paragrafen gewijd aan bedrijven en instellingen. Zij
hebben natuurlijk een promotioneel karakter, ofschoon dat nergens met zoveel woorden
gezegd wordt. Het zijn kennelijk resultaten van interviews, hoewel niet altijd.
Zo is er een stuk van 2 pagina's, gewijd aan E.W. Vet, die in 1903 een winkeltje begon,
welke firma later onder leiding van leden van de familie Elzas is uitgegroeid tot de Coltex
Retail Group met in 2003 325 textielwinkels in Nederland en België, waarvan alleen al 5
in de Alkmaarse Langestraat. Dit stuk is vooral een parafrase van de jubileumfolder '100
jaar succesvol en innovatief, uitgegeven bij het honderdjarig bestaan in 2003. Van die
parafrase een aardig voorbeeld: de eerste alinea van de folder wordt op één zin na geheel
overgenomen in het boek; alleen de zin uit de folder: 'Daar leefde en werkte toen (1903) de
heer Eliazer Wolf Vet, bakker van professie, die het op z'n veertigste niet meer zag zitten
in brood en beschuit en een textielwinkel begon' wordt in Daarom Alkmaar: 'Daar leefde
en werkte toen de heer Eliazer Wolf Vet, bakker van professie, die op z'n veertigste genoeg
had van het vroege opstaan. Hij zag wel brood in textiel en begon een textielwinkel'.
Dat de artikeltjes op verschillende manieren tot stand gekomen zijn, maakt het boek
overigens wel afwisselend, want de ene ondernemer gaat meer in op de geschiedenis van
het bedrijf terwijl een ander bijvoorbeeld zijn keuze voor een bepaald assortiment
verantwoordt. Helaas wordt in sommige paragrafen afbreuk gedaan aan de leeswaardig-
heid van zo'n stukje door het keurslijf, dat de redactie aan de interviewers of geïnter
viewden oplegde. De meeste bedrijven kregen namelijk precies een halve, een hele of
soms een dubbele pagina toebedeeld en het lijkt af en toe wel of als de bijbehorende foto
groter of kleiner uitviel dan gepland, er in de tekst (snel en daarom soms slordig)
geschrapt of een bepaalde zinsnede zinloos herhaald moest worden om goed uit te
komen. Het hier besproken tekort mag echter geen reden zijn, om dit boek niet te willen
hebben. Het boek geeft veel informatie, die nog versterkt wordt door de meestal recente
foto's, voor het merendeel in prachtige kleuren. Het is voor ruim 29 euro in de meeste
boekhandels verkrijgbaar.
100 jaar Koster
Het zal voor veel Alkmaarse bedrijven een feest geweest zijn om zich in het feestjaar
2004 in zo'n boek te mogen presenteren. Maar voor enkele bedrijven viel er in dat jaar
nog meer te vieren. Neem bijvoorbeeld 4.3.12 met als titel 'Vijfde generatie runt
Koster'. Dat is een lange tijd, en dat klopt ook wel, want op 12 oktober 1904 opende
Johann Bernard Koster in de Langestraat in Alkmaar een kledingzaak, die in 2004 dus
100 jaar bestond. Om te weten te komen hoe dat zo gelukt is kan de geïnteresseerde
lezer in dit geval beter een kijkje nemen in het door Jef C.W. Broersen geschreven
gedenkboek: 100 jaar Koster, de lange reis over hetTüöttenpad naar het Ritsevoort(Alkmaar,
2004). Voor degene die weet, dat de zaak Koster 95 van die 100 jaar in de Langestraat
stond, zeker een intrigerende titel! Waar het Ritsevoort is weet u; als u niet weet wat
Ritsevoort betekent, hebt u het hiervoor besproken boek Daarom Alkmaar nodig, waar