interessant en nieuw zijn toch de paragrafen gewijd aan bedrijven en instellingen. Zij hebben natuurlijk een promotioneel karakter, ofschoon dat nergens met zoveel woorden gezegd wordt. Het zijn kennelijk resultaten van interviews, hoewel niet altijd. Zo is er een stuk van 2 pagina's, gewijd aan E.W. Vet, die in 1903 een winkeltje begon, welke firma later onder leiding van leden van de familie Elzas is uitgegroeid tot de Coltex Retail Group met in 2003 325 textielwinkels in Nederland en België, waarvan alleen al 5 in de Alkmaarse Langestraat. Dit stuk is vooral een parafrase van de jubileumfolder '100 jaar succesvol en innovatief, uitgegeven bij het honderdjarig bestaan in 2003. Van die parafrase een aardig voorbeeld: de eerste alinea van de folder wordt op één zin na geheel overgenomen in het boek; alleen de zin uit de folder: 'Daar leefde en werkte toen (1903) de heer Eliazer Wolf Vet, bakker van professie, die het op z'n veertigste niet meer zag zitten in brood en beschuit en een textielwinkel begon' wordt in Daarom Alkmaar: 'Daar leefde en werkte toen de heer Eliazer Wolf Vet, bakker van professie, die op z'n veertigste genoeg had van het vroege opstaan. Hij zag wel brood in textiel en begon een textielwinkel'. Dat de artikeltjes op verschillende manieren tot stand gekomen zijn, maakt het boek overigens wel afwisselend, want de ene ondernemer gaat meer in op de geschiedenis van het bedrijf terwijl een ander bijvoorbeeld zijn keuze voor een bepaald assortiment verantwoordt. Helaas wordt in sommige paragrafen afbreuk gedaan aan de leeswaardig- heid van zo'n stukje door het keurslijf, dat de redactie aan de interviewers of geïnter viewden oplegde. De meeste bedrijven kregen namelijk precies een halve, een hele of soms een dubbele pagina toebedeeld en het lijkt af en toe wel of als de bijbehorende foto groter of kleiner uitviel dan gepland, er in de tekst (snel en daarom soms slordig) geschrapt of een bepaalde zinsnede zinloos herhaald moest worden om goed uit te komen. Het hier besproken tekort mag echter geen reden zijn, om dit boek niet te willen hebben. Het boek geeft veel informatie, die nog versterkt wordt door de meestal recente foto's, voor het merendeel in prachtige kleuren. Het is voor ruim 29 euro in de meeste boekhandels verkrijgbaar. 100 jaar Koster Het zal voor veel Alkmaarse bedrijven een feest geweest zijn om zich in het feestjaar 2004 in zo'n boek te mogen presenteren. Maar voor enkele bedrijven viel er in dat jaar nog meer te vieren. Neem bijvoorbeeld 4.3.12 met als titel 'Vijfde generatie runt Koster'. Dat is een lange tijd, en dat klopt ook wel, want op 12 oktober 1904 opende Johann Bernard Koster in de Langestraat in Alkmaar een kledingzaak, die in 2004 dus 100 jaar bestond. Om te weten te komen hoe dat zo gelukt is kan de geïnteresseerde lezer in dit geval beter een kijkje nemen in het door Jef C.W. Broersen geschreven gedenkboek: 100 jaar Koster, de lange reis over hetTüöttenpad naar het Ritsevoort(Alkmaar, 2004). Voor degene die weet, dat de zaak Koster 95 van die 100 jaar in de Langestraat stond, zeker een intrigerende titel! Waar het Ritsevoort is weet u; als u niet weet wat Ritsevoort betekent, hebt u het hiervoor besproken boek Daarom Alkmaar nodig, waar

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2005 | | pagina 26