Middenpaneel boven:
victorie 1573, gezien door de
steigerbalken.
Middenpaneel boven:
detail van enkele koppen.
bloederige toestanden. Net als bij het linkerluik
ging het me vooral om de sfeer binnen de stad. Ik
had op oude stadskaarten gezien dat er naast de
kerk een groot plein was. Op dat plein had ik een
sombere processie geplaatst, met voorop een
figuur voorzien van een groot kruis, omdat het
natuurlijk een zware tijd was met die belegering
door de Spanjaarden. Maar nadat ik me bij het
Regionaal Archief beter had georiënteerd, kwam
ik erachter dat het grote plein op de plattegrond
een kerkhof was. Ook werden er in het door de
Geuzen beheerste Alkmaar natuurlijk geen
processies gehouden! Historisch bleek er niets
van mijn beeld te kloppen. Toen heb ik het
onderwerp veranderd van beleg in victorie. Ik wilde heel graag de kerk en de in de 19de
eeuw gesloopte klokkentoren schilderen. De locatie is daarom dezelfde gebleven,
namelijk de omgeving van de Grote Kerk. Op de voorgrond is niet langer een plein te
zien maar een groep feestende Alkmaarders. De nieuwe voorstelling heeft het voordeel
dat het een beter contrast vormt met de afbeelding op het onderste gedeelte van het
paneel, het wegtrekken van de Spaanse troepen. Ook is het logischer: als je de
Spanjaarden boven laat vechten, kun je ze onder niet laten wegtrekken.
Ik vind het zelf ook wat positiever, het kiezen voor het moment van bevrijding.
De onderste voorstelling, de wegtrekkende Spanjaarden met op de achtergrond het
silhouet van Alkmaar, is in grote lijnen steeds hetzelfde gebleven. Wel had ik de soldaten
aanvankelijk een veel ruiger uiterlijk gegeven,
met woeste haren en gehavende kleding. Pas
toen ik me ging verdiepen in de literatuur kwam
ik erachter dat het Spaanse leger in de 16de eeuw
juist modern en gedisciplineerd was, en heb ik
de voorstelling aangepast.
De bovenste voorstelling van het rechterpaneel
laat Alkmaar zien in de Bataafs-Franse tijd. Dat
was een turbulente periode met als hoogtepunt de
Engels-Russische invasie in 1799. Het tijdsbeeld
heb ik gecombineerd met de Waag en de kaas
markt, echt Alkmaarse onderwerpen. De huisjes
op het plein komen van een schilderij van Van
Horstok uit 1780, evenals het uiterlijk van de
Waag. Aanvankelijk had ik op de voorgrond twee