gewerkt, in het atelier van Martin Bijl, de restaurator van het Rijksmuseum, aan de Kennemerstraatweg. In dat werk kon je geen creativiteit kwijt, maar ik heb er geleerd precies en geduldig te werken en deed veel kennis op over schildertechnieken en het mengen van kleuren. In mijn vrije tijd schilderde ik ook. Op een keer werd ik uit genodigd om mijn werken ten toon te stellen tijdens de Bergense Kunsttiendaagse. Ik verkocht mijn geëxposeerde schilderstukken allemaal, wat een geweldige stimulans betekende om zelf als kunstenaar aan de slag te gaan. Sinds die tijd heb ik steeds geschilderd. Ik ben nu al 8 jaar zelfstandig kunstenaar. Wat voor onderwerpen hebbenje voorkeur? Ik heb altijd al realistisch willen schilderen. Ik ben vooral geïnspireerd door het Amerikaans realisme van Edward Hopper (1882-1967]. De wat vervreemdende stilte op zijn schilderijen spreekt me erg aan. Maar ook in de klassieke schilderkunst zijn er velen die ik bewonder. Ik leef vooral van architectuuropdrachten. Ik schilder de gebouwen op een vrij strakke manier, met mooie luchten erachter. Ik maak ook wel portretten, maar ik hou het meest van landschappen. Erg inspirerend voor mij zijn de kusten van Normandië en Bretagne. De leegte die je daar tegenkomt, geaccentueerd door een enkel huis. Luchten vind ik heerlijk om te schilderen, het is het enige deel in een schilderij dat echt expressief is. De luchten combineren heel mooi met mijn precieze, strak geschilderde gebouwen. Met de lucht en het licht kun je toveren met de sfeer van het schilderij. Wat is er voor jou nieuw aan het maken van het drieluik? Ik had wel ervaring met grote schilderijen, maar niet op dit formaat. De totale opper vlakte is iets van 84 m2. Nieuw voor mij is ook het maken van een samenhang tussen afzonderlijke voorstellingen. Het drieluik moet een verhaal vertellen, iets overbrengen. Technisch gezien is de centrale voorstelling van het drieluik, een groep feestende Alkmaarders na het beleg in 1573, voor mij nieuw. Ik heb al wel eerder portretten geschilderd, maar nog nooit een groep mensen, laat staan een groep die samen met een heel erg expressieve activiteit bezig is. Expressie en dynamiek schilderen is nieuw voor mij. Toch zie ik dat de sfeer van het drieluik als geheel in de lijn zal blijven van mijn eerder werk. Het blijft iets verstild, alleen al vanwege de gebruikte kleuren. Wat zijn de onderwerpen van het drieluik Ik heb gezocht naar een aantal markante momenten uit de Alkmaarse geschiedenis. Al van het begin af aan stond voor mij vast dat het middenpaneel gewijd moest zijn aan het Alkmaarse beleg. Het leek me ook logisch om te beginnen met de periode van de stadsrechtverlening omstreeks 1254. Ik heb er wel eens over gedacht om het moment van de overhandiging van de stadsrechten te schilderen, maar dan pin je het zo vast op een moment, terwijl het me toch gaat om de sfeer. Verder had ik allerlei losse ideeën. Ik wilde de Waag en de kaasmarkt erop, en natuurlijk de Grote Kerk. Door me te verdiepen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2004 | | pagina 6