1
waren de
het niet
s vergaan,
weg kan
allerbeste
is na lang
k schilder
og steeds
de kopie
met een
net meer
gewijd is aan een christelijk onderwerp. Een seculier altaarstuk is natuurlijk even
wennen. Overigens was Maarten van Heemskerk, die in de 16de eeuw het
oorspronkelijke altaarstuk maakte, ook heel revolutionair met al die vleesmassa's en
spierbundels. Dat was bepaald niet de stijl van schilderen die men toen gewend was.
Ook het project van Kees Bolten was vernieuwend door de methode waarop de kopie
werd vervaardigd. Ik vind het leuk dat de kerk steeds dit soort keuzes gemaakt heeft.
Kun je iets vertellen overje achtergrond?
Ik ben in 1966 geboren in Amersfoort en rond mijn twaalfde in Alkmaar komen wonen.
Omdat ik erg van schilderen en tekenen hield, koos ik voor een kunstopleiding. Die
volgde ik eerst aan de Vrije Kunstacademie in Den Haag. In die tijd ging de algemene
voorkeur uit naar abstracte schilderkunst. Ik had toen al een voorkeur voor figuratief
schilderen en was er dus niet erg op mijn plaats. Daar kwam bij datje er slecht begeleid
werd. Ik vond al snel dat ik er weinig leerde. Na ï'/zjaar ben ik overgestapt naar De Witte
Lelie in Amsterdam, een lerarenopleiding voor de beeldende kunsten. Nu kon ik in ieder
geval een lesbevoegdheid halen. Ook die opleiding heb ik niet afgemaakt, ik was jong en
wilde reizen, iets van de wereld zien. Daarna heb ik een hele tijd in de restauratie
Fotomontage van het nieuwe
drieluik (de voorstelling op het
middenpaneel boven is nog
een schetsontwerp).
Foto: Ruud Volkers
3