Een interview met Pauline Bakker, schilderes van een nieuw drieluik voor de Grote Kerk Marlies ten Ber^e en Harry de Raad De Alkmaarse kunstenares Pauline Bakker legt momenteel de laatste hand aan de vervanging van de kopie van het altaarstuk van Maarten van Heemskerk door een eigentijds drieluik. De voorkant van het drieluik is gewijd aan Alkmaars verleden. Op de achterkant wordt het tegenwoordige Alkmaar verbeeld. In oktober van dit jaar komt het werk gereed. De redactie van Oud Alkmaar had een gesprek met de schilderes. Je bent zeimet het idee .gekomen Inderdaad. Twee jaar geleden stond er een artikel in de Alkmaarsche Courant over de kopie van het altaarstuk van Maarten van Heemskerk door Kees Bolten. Er werd gezegd dat de kleuren ervan zo slecht waren. Zo rood. Kees had het ook niet bedoeld om jaren te laten hangen, het ging hem niet om het kunstwerk maar om de performance, het met behulp van internet vanuit Zweden een kopie van het altaarstuk te maken. Toen ik het artikel las, kreeg ik meteen zin om zelf een nieuw drieluik te maken. Ik werd erg gegrepen door het idee. Al doordenkende kwam ik op het idee een link te leggen met het 750-jarig bestaan van Alkmaar. Het leek me een kansrijk idee. De kerk heeft momenteel een meer culturele functie. Een werelds drieluik zou daardoor mogelijk moeten zijn. Al snel ben ik aan de gang gegaan met het maken van de eerste schetsen, het verzamelen van informatie en steun proberen te krijgen voor mijn plan. Bolten had er een werkmaatschappij achter zitten, ik moest het allemaal in mijn eentje organiseren en dat was heel veel werk. Ik ben er een jaar mee bezig geweest om deze opdracht te krijgen. Ik moest mijn ideeën natuurlijk presenteren en bewijzen dat ik het als kunstenaar waar kon maken. Ik heb iedere keer als er bezwaren werden ingebracht geprobeerd een oplossing te bedenken. Toen men bijvoorbeeld zei dat mijn koppen te hard waren, heb ik meteen 's nachts andere koppen geschilderd. Pauline Bakker

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2004 | | pagina 3