Een interview met Pauline Bakker,
schilderes van een nieuw drieluik
voor de Grote Kerk
Marlies ten Ber^e en Harry de Raad
De Alkmaarse kunstenares Pauline Bakker legt momenteel de laatste hand aan de
vervanging van de kopie van het altaarstuk van Maarten van Heemskerk door een
eigentijds drieluik. De voorkant van het drieluik is gewijd aan Alkmaars verleden. Op de
achterkant wordt het tegenwoordige Alkmaar verbeeld. In oktober van dit jaar komt het
werk gereed. De redactie van Oud Alkmaar had een gesprek met de schilderes.
Je bent zeimet het idee .gekomen
Inderdaad. Twee jaar geleden stond er een artikel in de Alkmaarsche Courant over de kopie
van het altaarstuk van Maarten van Heemskerk door Kees Bolten. Er werd gezegd dat de
kleuren ervan zo slecht waren. Zo rood. Kees had het ook niet bedoeld om jaren te laten
hangen, het ging hem niet om het kunstwerk maar om de performance, het met behulp
van internet vanuit Zweden een kopie van het altaarstuk te maken. Toen ik het artikel
las, kreeg ik meteen zin om zelf een nieuw drieluik te maken. Ik werd erg gegrepen door
het idee. Al doordenkende kwam ik op het idee een link te
leggen met het 750-jarig bestaan van Alkmaar. Het leek
me een kansrijk idee. De kerk heeft momenteel een meer
culturele functie. Een werelds drieluik zou daardoor
mogelijk moeten zijn. Al snel ben ik aan de gang gegaan
met het maken van de eerste schetsen, het verzamelen van
informatie en steun proberen te krijgen voor mijn plan.
Bolten had er een werkmaatschappij achter zitten, ik
moest het allemaal in mijn eentje organiseren en dat was
heel veel werk. Ik ben er een jaar mee bezig geweest om
deze opdracht te krijgen. Ik moest mijn ideeën natuurlijk
presenteren en bewijzen dat ik het als kunstenaar waar
kon maken. Ik heb iedere keer als er bezwaren werden
ingebracht geprobeerd een oplossing te bedenken. Toen
men bijvoorbeeld zei dat mijn koppen te hard waren, heb
ik meteen 's nachts andere koppen geschilderd.
Pauline Bakker