Je werkte sinds 11 juni 4 dagen per week in de kerk. Waarom deed je dat en hoe beviel het? Dat ik in de kerk heb geschilderd had een praktische reden. Omdat het definitieve besluit dat ik het drieluik mocht gaan schilderen pas laat genomen werd, had ik niet genoeg tijd om de hele voorkant vóór 11 juni, de dag van de eerste presentatie aan het publiek, klaar te krijgen. Vandaar dat besloten werd om het middenpaneel na ïr juni in de kerk te schilderen. Ook vond men het een ludiek onderdeel van de kunstmanifestatie 'Local Art' en een unieke gelegenheid voor de Alkmaarse bevolking om zelf het schilderen van het drieluik mee te maken. In mijn atelier in Bergen, een deel van een voormalig schoolgebouw, heb ik voor dit project speciaal een soort rolezel ontworpen, waar ik het doek op kon draaien. De voormalige klaslokalen in mijn atelier zijn niet hoog genoeg om de grote doeken er te kunnen plaatsen. Ook een deel van het middenpaneel is in het atelier gemaakt. Om de luchten te kunnen schilderen, moetje af en toe het schilderij van een afstand kunnen bekijken. In de kerk stond ik op een smalle steiger, waar ik niet steeds op en afkon klimmen. Ook het precies uittekenen van de Grote Kerk, met verdwijnpunten van wel 4,5 meter, kon ik alleen doen in mijn atelier. Het 'afschilderen' heb ik in de kerk gedaan, al bleef het moeilijk vanwege het licht en het werken op een steiger waardoor je geen afstand kon nemen. Daar stond tegenover dat ik zelden in een omgeving heb gewerkt die zo inspirerend is. Een mooier atelier is niet mogelijk. We hoorden dat er problemen waren met het bevestigen van het schildersdoek op de panelen? Ja, dat was erg spannend. Het bleek ontzettend moeilijk om voldoende spanning op de zware linnen doeken te krijgen. We hebben de klus geklaard met een stel mensen van de leverancier van de doeken, aangevuld met tapijtleggets en behangers. Het doek is overal bevestigd met roestvrije nieten. Vooral het goed spannen van het bovenstuk van het middenpaneel was een probleem. De bovenlijst van het drieluik kregen we er niet af, dus daar moesten we het doek tegenaan spannen. We zijn 2 dagen met 15 man bezig geweest, voor iedereen was het een nieuwe ervaring. Er waren veel kapiteins op één schip, maar gelukkig zit alles nu goed strak. Ik heb het dikste doek genomen dat ik kon krijgen. Het is erg moeilijk op te spannen, maar het voordeel ervan is dat het nauwelijks gaat werken bij wisselingen van temperatuur en vochtigheid. Gaje in de toekomst vaker in de^eschiedenis duiken? Historische onderwerpen spreken me toch veel meer aan dan ik in het begin had gedacht. Met name het begin van de vorige eeuw vind ik mooi. Het sociaal-realisme uit de Russische kunst bijvoorbeeld spreekt me wel aan, dat vind je ook een beetje terug in de gravers van het Noordhollands Kanaal.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2004 | | pagina 12